pondělí 11. května 2015

Eva Kolářová zve do divadla: Nová opera ve Vídni



Na objednávku Vídeňské státní opery komponuje rakouská skladatelka Olga Neuwirth operu Orlando. Libreto, jehož literární předlohou je stejnojmenný román Virginie Woolf, obstará spisovatelka a dramatička Catherine Filloux. Premiéra je naplánována na prosinec 2019.

Orlando je prvním velkým literárním úspěchem Virginie Woolf, který ji vynesl mezi prominentní klasiky anglické moderny. Tematizuje spojitost identity pohlaví, lásky a umělecké kreativity a rafinovaným způsobem poeticky láme společenskou a osobní realitu.

„Od dětství mě prostě zajímalo všechno – od umění a politiky až po vědu a psychologii člověka,“ říká Olga Neuwirth a pokračuje: „Nechám se stejnou měrou inspirovat malými i velkými věcmi světa, právě tak jako báječnou rozmanitostí života. I to se odráží v Orlandovi, neboť esencí fiktivní biografie Orlando je láska k podivuhodnosti, nadpřirozenosti, lsti, šikovnosti, přemrštěnosti a přehánění. Neustále jde také o vzpomínky a kultivovanou, vysoce rafinovanou formu sexuální přitažlivosti a proti vtěsnání jedince do směru jednoho jediného pohlaví. Ale i o to, abychom se nenechali vodit za ručičku a dovolili, aby s námi někdo jednal ponižujícím způsobem, což se ženě pořád stává a stávat bude. Virginia Woolf nastolila v Orlandovi role muže a ženy, postavení ženy ve společnosti a svůj přístup k literatuře. V mém hudebním divadle však nepůjde o teoretický důkaz, ale scéna za scénou o různé možnosti, jedné za druhou – i hudebně", říká dále autorka. „Pro mě jsou Orlando a hudba velmi podobní: Orlandův příběh po staletí zprostředkovává, jako (klasická) hudba, na jedné straně hořkosladkou bolest mimo slova, na druhé straně přesné struktury, proporce, abstrakci a matematicko-vědecké myšlení a: útěchu. Každý život totiž vzniká procesem vytváření sama sebe. Tím, že žijeme, si vytváříme svůj vlastní svět. Jako v hudbě, jako s Orlandem a skrze něho."

Opera Orlando bude nastudována v anglickém jazyce pro sólisty, větší orchestr a sbor a předpokládá se, že bude trvat 90 až 100 minut bez přestávky.


O skladatelce

Olga Neuwirth se narodila roku 1968 v rakouském Grazu. V sedmi letech se začala učit hrát na trubku, od roku 1986 studovala v San Franciscu malířství a film. Ve studiích pak pokračovala ve Vídni. V roce 1991 se Olga Neuwirth poprvé stala mezinárodně známou svými dvěma mini-operami na text rakouské spisovatelky Elfriede Jelinek.  

V roce 1998 byla představena v rámci řady „Next Generation“ na salcburských Festspiele na dvou koncertech a v následujícím roce měla premiéru její první celovečerní opera Bählamms Fest na libreto nositelky Nobelovy ceny Elfriede Jelinek v rámci festivalu Wiener Festwochen.  

V letech 2006 a 2009 vznikly dva sólové koncerty: koncert pro trubku pro Håkana Hardenbergera a violový koncert pro Antoine Tamestit.

Olga Neuwirth je držitelkou několika národních a mezinárodních cen. V roce 2010 obdržela Velkou státní cenu Rakouska. Žila v San Franciscu, New Yorku, Praze, Paříži, Benátkách, Terstu, Vídni a v Berlíně. Od roku 2006 je členkou Akademie umění v Berlíně a od roku 2013 členkou Akademie umění v Mnichově.  

V roce 2012 měla premiéru její hned dvě nová hudební díla: The Outcast podle života a díla Hermana Melvilla a American Lulu, nová interpretace Bergovy Lulu. Tuto skladatelčinu operu mohli slyšet diváci v Bregenzu, Edinburghu a v Londýně.  

www.wiener-staatsoper.at

Žádné komentáře: