neděle 7. dubna 2013

Eva Kolářová zve do divadla: BLUDNÝ HOLANĎAN V BAVORSKÉ STÁTNÍ OPEŘE




V sobotu 20. dubna 2013 se uskuteční další přímý internetový přenos z bavorské státní opery v Mnichově. Tentokrát budou moci zájemci shlédnout operu Richarda Wagnera Bludný Holanďan.

Každých sedm let smí Holanďan na pevninu. Tam může vyhnance vysvobodit jen láska ženy, jinak bude jeho bloudění pokračovat. Bude toto ženou Senta, která se chce konečně vymanit z úzkého světa svého otce? Ten myslí jen na peníze. Nepřijde mu nakonec bohatý Holanďan vhod? Wagnerovo rané dílo je psychologickým trhákem operní literatury. Již svou spektakulární režií Wagnerových oper Parsifal a Tristan a Isolde vyprovokoval režisér Peter Konwitschny v publiku odpor i úctu. Tohoto mnichovského Holanďana "musí“ člověk zažít, jde o mořeplavbu na orchestrální vlně.  



Když Richard Wagner načrtnul kolem roku 1840 v Paříži příběh o bludném Holanďanovi podle povídky Heinricha Heina do návrhu textu pro operní libreto, nemohl ještě myslet na to, že práce na tomto příběhu bude později označována jako vlastní začátek jeho literární a skladatelské činnosti. Text napsal nejprve ve francouzštině a doufal, že obdrží od pařížské Grande Opéra skladatelskou objednávku pro malou operu, jak se tehdy právě jako jednoaktový úvod k baletnímu večeru zadávalo. Toto přání se nesplnilo. Skladatelskou objednávku nakonec dostal jeden francouzský hudebník, kterému musel Wagner svůj scénář Holanďana postoupit za autorský honorář ve výši 500 franků.


Jako naschvál pak Wagner zbásnil a zkomponoval za velice krátkou dobu své vlastní drama o Holanďanovi, kterým se mu podařilo učinit smělý výpad do budoucnosti opery jakožto hudebního dramatu. Tím, že se zabýval pověstí o proklatém námořníkovi, který se každých sedm let dostává na pevninu, aby tu našel spásu, objevil Wagner mýtus jako hudebně-divadelní látku. Skladatel mu přisuzoval nesrovnatelný účinek být "vždycky pravdivý" a "navždycky nevyčerpatelný", což neznamená nic jiného, než že jako recepci vyžadoval stále nový a aktuální výklad. 




Režisér Peter Konwitschny svým provedením Wagnerových oper Parsifal a Tristan a Isolda v Bavorské státní opeře dostál tomuto požadavku už dvakrát. Bludný Holanďan je třetí Wagnerovou operou, kterou Peter Konwitschny v Mnichově režíruje. Spolupráci s tímto režisérem na vývoji této produkce začala Bavorská státní opera už tehdy, když se na ni obrátilo Velké divadlo v Moskvě s prosbou uvést tuto operu jako koprodukci. Výsledkem bylo to, že Peter Konwitschny společně se svým designerem Johannesem Leiackerem vytvořil koncept již v Mnichově; scéna, rekvizity, kostýmy a jiné elementy byly vyrobeny v Mnichově a zaslány pak do Moskvy. Režijní pojetí Petera Konwitschného se v Moskvě setkalo s nadšením.


Sobota, 20. duben 2013

http://www.bayerische.staatsoper.de/images/spacer.gif
20.00 - ca. 22.30 hodin
Délka představení: 2 hodiny 30 minut (bez přestávky)
Představení je uváděno s německými titulky.



Obsazení

Hudební nastudování           Asher Fisch
Režie                                      Peter Konwitschny
Scéna a kostýmy                   Johannes Leiacker
Světla                                     Michael Bauer
Dramaturgie                         Werner Hintze
Sbor                                       Sören Eckhoff

Daland                                   Rafal Siwek
Senta                                      Anja Kampe
Erik                                       Klaus Florian Vogt
Mary                                      Heike Grötzinger
Kormidelník                         Kevin Conners
Hollanďan                             Johan Reuter

Bavorský státní orchestr
Sbor bavorské státní opery  



Žádné komentáře: