pondělí 4. března 2013

Eva Kolářová zve do divadla: Velikonoční hry 2013 v Salzburgu


Jedním z magnetů letošních Salzburger Osterfestspiele se pravděpodobně stane uvedení Wagnerovy opery Parsifal. Novým rezidenčním orchestrem se stal vynikající soubor Sächsische Staatskapelle Dresden, před který jako dirigent úvodního představení předstoupí Christian Thielemann. Přinášíme úryvek z rozhovoru, který s dirigentem vedl novinář a publicista Axel Brüggemann.

Pane Thielemanne – s orchestrem  Sächsische Staatskapelle Dresden vystoupíte na Velikonočních hrách také ve smyslu dědictví zanechaném Herbertem von Karajanem. Zdá se, že jeho způsob dirigování už dávno vyšel z módy ...

Pro lidi, kteří hudbě rozumí, nevyjde Karajan nikdy z módy. A víte proč? Protože to prostě uměl! Protože byl precizní. Protože prvotřídně ovládal řemeslo. Vzor pro každého dirigenta! Někdy přišli lidé a říkali: To, co dělá Karajan, zní příliš nablýskaně, příliš krásně! To je chybné! Hudba – především Wagnerova – je obrovská, patetická a krásná! To přece není Karajanova vina.

Skutečně vidět a slyšet byl Karajan i jako kulturní manažer: Berlín, Salcburk v létě a Salcburk o Velikonocích ...

Zamyslete se nad tím, co pro hudbu Karajan vykonal. V Berlíně, Vídni a Salcburku. Přál bych si, aby i dnes existovali tak charismatičtí umělci. Hudebníci, kteří operu propagují, aniž by ji zrazovali.

V Salcburku budete dirigovat Wagnerova  Parsifala – operu strasti ...

... ano, taková opravdu je.

Co je na tomto díle tak bolestivé?

Vlastně všechno! Myslím, že Wagner to udělal velkolepě. Podívejte se už na první jednání. Je dlouhé, Gurnemanzovo vyprávění, které vůbec nepřestává. Je to náročné pro hráče, dirigenta i pro publikum. V Bayreuthu sedí lidé na dřevěných židlích a uvědomují si, že opera bolí. A pak najednou, když už vlastně nevěříme ve vysvobození, nám Wagner opět přináší hudbu, která nás dostává do jiných dimenzí, které nám dávají na všechno zapomenout.

Myslíte, že hráči, publikum a Vy sám opravdu musíte při opeře jako Parsifal trpět?

Ale samozřejmě, to je – přehnaně řečeno – to, co Wagner myslel pod pojmem Gesamtkunstwerk: Hudba nezní jen na jevišti. Zní i v našich hlavách. V našem světě. Opera s námi cosi dělá. A já Vám říkám, že to, co dělá Wagner, je nesmírně nebezpečné!
                                                                                                          

Program festivalu

Opera

Richard Wagner
PARSIFAL
Opera o třech dějstvích
Libreto: Richard Wagner

Dirigent: Christian Thielemann

Obsazení:

Amfortas      Wolfgang Koch
Titurel           Milcho Borovinov
Gurnemanz    Stephen Milling
Parsifal         Johan Botha
Klingsor        Wolfgang Koch
Kundry         Michaela Schuster

Sächsische Staatskapelle Dresden
Sächsischer Staatsopernchor Dresden
Chorus of the Bavarian State Opera
Salzburger Festspiele und Theater Kinderchor


23 březen/1 duben 17.00

Orchestrální a vokální koncerty 

24./31. březen 19.00 
CARL MARIA VON WEBER
Předehra k opeře Čarostřelec

LUDWIG VAN BEETHOVEN
Koncert pro klavír a orchestr č. 4 G dur op. 58

GUSTAV MAHLER
Sympfonie č. 1 D dur

Evgeny Kissin, klavír
Myung-Whun Chung, dirigent


25./29. březen, 19.00 

JOHANNES BRAHMS
Německé requiem op. 45

Christiane Karg, soprán
Michael Volle, baryton

Sbor Bavorského rozhlasu
Christian Thielemann, dirigent

26./30. březen, 19.00

HANS WERNER HENZE
Fraternité. Air pour l'orchestre

LUDWIG VAN BEETHOVEN
Koncert pro klavír a orchestr č. 5 Es dur op. 73

JOHANNES BRAHMS
Symfonie č. 4 e moll op. 98

Yefim Bronfman, klavír
Christian Thielemann, dirigent

www.osterfestspiele-salzburg.at

Žádné komentáře: