neděle 22. dubna 2012

Eva Kolářová zve do divadla: Mezinárodní Gluckův operní festival Norimberk 2012



GLUCK, PRAHA a ANTIKA
20. - 28. červenec 2012


V době od 20. do 28. července tohoto roku se v Norimberku koná již 4. ročník Mezinárodního Gluckova operního festivalu. To, že tento festival vůbec existuje, je z velké části zásluhou  Hanse-Petera Schmidta, který je velkým propagátorem skladatele, intenzivně podporuje vědu a umění a i nyní jako hnací motor neúnavně pracuje pro Gluckův festival. 
Cílem festivalu v létě 2010 bylo mezinárodně obsazeným kvalitním programem pod heslem  „Gluck, Paříž a další“ prokázat mezinárodní postavení festivalu, zároveň přinést do města neobvyklé projekty a posílit spojení skladatele s Norimberkem a jeho občany. Pokud věříme mezinárodnímu tisku, reakcím návštěvníků a číslům o počtu prodaných vstupenek, tak se to
podařilo: Počty návštěvníků, které vzrostly o 35%, mluví samy za sebe.

Programové zaměření nachází v roce 2012 své pokračování tématem Gluck, Praha a antika". V Praze, která byla v 18. století vedle Paříže jedním z největších hudebních center Evropy, začala tvůrčí dráha Christopha Willibald Glucka. Gluckova operní forma se ve svém sklonu k subjektivitě a zobrazení individuálních postav na operním jevišti obrací k nadindividuálnímu mýtu antiky. V oblasti hudby jsou to právě čeští skladatelé jako Gluckovi současníci Jiří Antonín Benda, Josef Mysliveček, Jan Ladislav Dusík nebo Antonín Reicha, kteří přinesli významné impulsy pro hudební rozvoj od baroka k novému hudebnímu výrazu vídeňského klasicismu v celé Evropě.


O zahajovací představení se postará Václav Luks, pražský specialista na starou hudbu, se svým souborem Collegium 1704. Společně s vynikající mladou sopranistkou Adrianou  Kučerovou přednese soubor úryvky z Gluckových, Myslivečkových a Bendových děl.

Chybět samozřejmě nesmí Gluckova opera Ezio, která měla premiéru v roce 1750 v Praze.  První scénické provedení takzvané „pražské verze“ od své premiéry bude významnou událostí festivalu. Toto dílo bude provedeno v režii Andrease Baeslera a pod hudebním vedením italského specialisty na starou hudbu Ottavia Dantoneho. Hudební provedení obstarají členové  souborů Accademia Bizantina a der Neue Nürnberger Ratsmusik.

Znovuoživení a znovuobjevení antiky pro operní jeviště vděčíme právě Christophu Willibaldu Gluckovi. Náměty, které by jinak upadly v zapomnění, se díky jeho talentu uchovaly jako to, čím jsou: velkými lidskými dramaty, nadčasovými příběhy a mýty o nás samých. Poznal to i Richard Strauss, kterému tentokrát připadá úkol dokázat svoji referenci z perspektivy 20. století operou Elektra (v režii Georga Schmiedleitnera). Dílo provede Státní filharmonie Norimberk pod vedením nového hudebního ředitele Marcuse Bosche. Marcus Bosch bude  kromě toho dirigovat i koncert Les Pragois à Paris, na kterém zazní Dusíkova, Rejchova a samozřejmě také Gluckova díla.

Absolutním programovým vrcholem by mělo být pro mnohé odborníky a obyvatele Norimberku koncertní provedení opery Johanna Christopha Vogela  Zlaté rouno. Toto mistrovské dílo předčasně zemřelého norimberského skladatele zazní poprvé od své premiéry v Paříži v roce 1786. Vogel, jehož dramatický talent chválili mj. i Salieri a Gluck, zanechal svým dílem Zlaté rouno operu zcela v Gluckově duchu. Pod vedením Hervé Niqueta a se souborem  Le Concert Spirituel, který nadchnul publikum i odborníky již v roce 2010, a dále s Judith van Wanroij, Jean-Sébastienem Bouem a sólisty Státního divadla v Norimberku je toto představení uváděno v koprodukci s  Radio France.

Mezinárodně uznávaná herečka Martina Gedeck představí spolu s orchestrem mladých umělců z Bayreuthu pod vedením Manfreda Junga a členy souboru Státního divadla melodram Medea Gluckova českého současníka Jiřího Antonína Bendy.  Orchestr se úspěšně představil již na minulém operním festivalu s programem Gluckových francouzských současníků. Na letošním koncertu zazní vedle Bendova melodramatu také Gluckova, Rosettiho a Mozartova díla.

Jak známo, přinesl Christoph Willibald Gluck akcenty nejen jako operní reformátor, ale svou baletní kompozicí Don Juan vytvořil základy i pro významného baletního reformátora Gaspara Angiolina, který Donem Juanem vytvořil svoji nejznámější choreografii. Úspěšný norimberský baletní ředitel a šéf-choreograf Goyo Montero se inspiroval mýtem Dona Juana a za použití motivů mj. Gluckovy skladby a Mozartovy opery Don Giovanni (která měla premiéru v Praze) nabídne premiérou baletu Don Juan nevšední pojetí tohoto starého mýtu. 

Dětem školního věku nabídne Státní divadlo v Norimberku sérii představení dětské opery Armida podle Christopha Willibalda Glucka, která na základě hesla „Velká opera pro malé lidi“ zavede děti do Gluckova hudebního světa pohádek.  

Festivalový týden uzavře slavnostní koncert s mezinárodně proslulou mezzosopranistkou   Vivicou Genaux, která spolu s Ottaviem Dantonem a jeho souborem Accademia Bizantina sestavila pro Gluckův festival program z děl Josefa Myslivečka, Wolfganga Amadea Mozarta
a Christopha Willibalda Glucka.


www.staatstheater-nuernberg.de

1 komentář:

Anonymní řekl(a)...

Co nového na jižní Moravě?