čtvrtek 6. října 2011

Čeká nás baletní přenos Esmeralda!


Tisková zpráva kina Aera

Roztančený jižní temperament

V neděli 9. října v 16:45 začíná druhá sezóna přímých přenosů baletů do českých kin. Na programu bude Esmeralda z moskevského Bolšoje. Představení je velkou událostí globálních rozměrů - je zároveň slavnostním otevřením Velkého divadla po několikaleté rekonstrukci. Součástí přenosu budou i pohledy do zákulisí a na novou podobu divadla po rekonstrukci.

Krásné dlouhé křivky Marie Alexandrové
V titulní roli cikánky Esmeraldy, vyžadující brilantní techniku, smyslnost a temperament tanečnice zároveň uvidíme Marii Alexandrovou. Maria je mimořádná tanečnice pro své krásné dlouhé křivky, herecký výraz a výjimečnou baletní techniku. Legendární kritička New York Times Anna Kisselgoff ji nazvala "zlatým děvčetem"a dodala, že vyniká "přesností póz, osobním stylem a sexappealem."

Klasický balet Esmeralda je dílem velikána ruského baletu Mária Petipy na motivy známého románu Victora Huga Chrám Matky Boží o krásné cikánce a hrbatém zvoníkovi Quasimodovi. V přenosu uvidíme inscenaci Jurije Burlaky a Vasilije Medveděva z roku 2009 v duchu tradice Maria Petipy.

Vstupné od 300Kč
Podrobné informace o přenosech a participujících kinech naleznete na www.baletvkine.cz.  Press kontakt: Lucie Rozmánková (tel: 774 692 320; lucie.rozmankova@aerofilms.cz); fotografie ke stažení na http://aero.capsa.cz, přístupové heslo na vyžádání 

Česká kina participující na přenosu Esmeraldy:
Praha, Bio Oko: www.biooko.net, Františka Křížka 460/15, Praha 7, tel.rezervace: 60833 00 88
Ostrava, Dům kultury: www.dkmoas.cz
Zlín, Velké kino: www.velkekino.cz
Olomouc, Kino Metropol: www.kinometropol.cz
Děčín, Kino Sněžník: www.kinosneznik.cz
Jablonec nad Nisou, Kino Radnice: www.kinajablonec.cz






BALET DOTANČÍ V SEZÓNĚ 2011–2012 DO KIN I VE 3D

Distribuční společnost Aerofilms připravila pro sezónu 2011/12 projektu Balet v kině první 3D balet na světě – Giselle z Mariinského baletu v Petrohradě. Druhou sezónou budou pokračovat přímé přenosy klasických titulů z Bolšoj baletu v Moskvě. Nově bude baletní nabídka rozšířena o dva záznamy z Královského baletu v Londýně. I v sezóně 2011/2012 Aerofilms přináší to nejlepší v baletu z Východu i Západu.

Romantická Giselle 3D z Mariinského divadla
Giselle ze slavného Mariinského divadla v St. Petěrsburgu bude prvním 3D baletem na světě. Stereoskopická technologie umožní balet vnímat v nových rozměrech, baletní sbor diváky vtáhne do kouzelného světa nadpřirozena plného roztančených víl a jemné práce nohou balerín. V titulní roli uvidíme hostující Natálii Osipovou, která diváky Baletu v kině naprosto strhla při přenosu Dona Quichota, Leonid Sarafanov vystoupí jako vévoda Albrecht.

Hvězdný maestro a umělecký ředitel Mariinského divadla Valerij Gergijev věří, že 3D produkce jsou budoucností divadla:

"Je velmi důležité, aby divadelní soubory připravovaly odvážné projekty. Jedině tak budoucnost opery a baletu nebude nikdy zpochybňována."

Balet Giselle je inspirován dílem romantického básníka Théophila Gautiera podle legendy o vílách – zasnoubených dívkách, které zemřou ještě před svatbou a po smrti se promění ve víly. Když do jejich království zabloudí muž, utančí jej k smrti.

Balet Mariinského divadla v Petrohradě je považován za kolébku ruského baletu. Od svého vzniku roku 1783 je neodlučitelně spjat s národní kulturou a historickými událostmi. Během historie byl hlavní uměleckou silou Ruska, která kultivovala všechny generace ruských umělců. V éře Sovětského svazu byl soubor znám pod názvem Kirovův balet.

Bolšoj balet ve znamení odkazu Maria Petipy
Pro sezónu 2011/12 Bolšoj balet v Moskvě připravil tituly z pokladnice klasických ruských baletů z dob největší slávy carského baletu v 19. století - éry Maria Petipy, v podání nejlepších interpretů současnosti. Sezónu přímých přenosů zahájí slavnostní znovuotevření Velkého divadla po rekonstrukci baletem Esmeralda. Pokračovat budeme Spící krasavicí, vánočním Louskáčkem, exotickým Korzárem a Raymondou, baletem inspirovaným středověkými legendami. Klasickou sezónu doplní nová inscenace geniálně talentovaného mladého ruského choreografa Alexeje Ratmanského - Světlý pramen na hudbu Dmitrije Šostakoviče.

Bolšoj balet je bezesporu jeden z nejlepších baletních souborů na světě. Jeho tradice se odvíjí už od carského Ruska (1776). Ve 20. století si vybrousil svůj typický až atletický styl a i dnes je plně hoden svého jména. Soubor se pyšní hvězdnými tanečníky jako Světlana Zacharova, Natalie Osipova, Ivan Vasilijev, či Michail Lobukin. Bolšoj balet zvolil pro dramaturgii sezóny přímých přenosů do kin tradiční klasické klenoty svého repertoáru. Virtuozitou jejich provedení si dobývá srdce diváků po celém světě již řadu let. Umělecký šéf Sergej Filin dokáže těžit z obrovské tradice souboru a přenášet ji do souvislostí moderní doby. 

To nejlepší z Královského baletu, Londýn
V sezóně 2011/12 nově budeme přenášet i přímé přenosy z Královského baletu v Londýně.
Spící krasavici, rekonstrukci klasické verze z roku 1946 s choreografickou úpravou Fryderyka Ashtona. Marnou opatrnost, klasickou taneční pastorálu, "baletní prodanou nevěstu", nejpopulárnější balet zakladatele anglického stylu Sira Fryderyka Ashtona. Romeo a Julie Kennetha MacMillana, verze proslavená vášnivostí a erotičností na hudbu Sergeje Prokofjeva.
Královský balet v Londýně je jedním z nejlepších baletních souborů současnosti. Jeho uměleckou ředitelkou je Monica Mason. Jeho kořeny jsou předválečné, královský přídomek mu byl udělen britskou královnou v roce 1956. Otcem jeho typicky anglického elegantního a zároveň briskního stylu je Sir Fryderyk Ashton (1904 – 1988).   

Pařížská opera
Pařížská opera představí jeden klasický a jeden současný balet. Třešinkou sezóny pro taneční specialisty bude Romeo a Julie současné choreografky Sashy Waltz na hudbu Hectora Berlioze. La Source je klasický romantický balet z exotického prostředí Persie, který měl světovou premiéru v Pařížské opeře v roce 1866.  

Balet Pařížské opery bývá považován za světovou kolébku baletu, je nejstarším baletním souborem na světě, který odvíjí svou tradici od roku 1661. Balet Pařížské opery je dodnes na úplné špičce mezi světovými baletními soubory, navíc s osobitým francouzským stylem vybroušeným tradicí. Soubor pod vedením umělecké ředitelky Brigitte Lefèvre je výjimečný schopností těžit maximum ze své bohaté tradice, a zároveň být umělecky progresivní a otevřený modernímu umění, které posunuje hranice žánru. Mezi tzv. étoile – hvězdy souboru patří nejlepší tanečníci na světě jako například José Martinéz, Agnès Letestu, Isabelle Ciaravola, či Karl Paquette.

Popelka z Birminghamu
Záznam baletu Popelka z Birminghamského baletu doplňuje sezónu přímých přenosů. "Popelka, jak jste si ji vždycky představovali" shrnuje balet Davida Bintleyho Lucie Rozmánková z Aerofilms. Roztančená dětská fantazie s kouzelnými kostými Johna MacFarlana (dvorního výtvarníka Jiřího Kyliána) a v choreografii věrné pohádkové předloze udělá radost celé rodině.

O projektu Balet v kině
Přímé přenosy baletů kombinují špičkové taneční umění s nejmodernějšími technologiemi. HD (High Definition) je akronym pro vysoké obrazové rozlišení, které svou kvalitou daleko převyšuje kvalitu formátu DVD. Zvuk je přenášen v prostorovém šestikanále 5.1. Prvním přenosem byl složený večer Les Ballets Russes z Pařížské opery v roce 2009. V současnosti na projektu participuje více než 20 kin v České a Slovenské republice.

Aerofilms přináší to nejlepší v baletu z Východu i Západu!
Držitelem licence na přímé přenosy a projekce Bolšoj baletu z Moskvy, Královského baletu v Londýně a Mariinského baletu do České republiky je distribuční společnost Aerofilms.
PROGRAM SEZONY PROJEKTU BALET V KINĚ CHRONOLOGICKY DLE BALETNÍCH DOMŮ
Program celé sezony je z důvodu svého rozsahu a lepší čitelnosti nabízen jednotlivým kinům v rámci dvou sérií – Šeříkové a Safírové.


3D Giselle Mariinskij balet
=================
GISELLE
Choreografie: Jean Coralli, Jules Perrot
Hudba: Adolf Adam
v kinech v omezené distribuci POUZE ve dnech 21. – 23. října 2011

BOLŠOJ BALET
=========
ESMERALDA
Slavnostní znovuotevření Velkého divadla
Choreografie: J. Burlaka, V. Medveděv podle M. Petipy
Hudba: C. Pugni
9. října 2011 v 16:45 (živě)

SPÍCÍ KRASAVICE
Choreografie: J. Grigorovič podle M. Petipy
Hudba: P. I. Čajkovskij
20. listopadu 2011 v 15:45 (živě)

LOUSKÁČEK
Choreografie: J. Grigorovič podle M. Petipy
Hudba: P. I. Čajkovskij
18. prosince 2011 v 15:45 (záznam)

KORZÁR
Choreografie: J. Burlaka, A. Ratmanskij podle M. Petipy
Hudba: A. Adam
11. března 2012 v 15:45 (živě)

SVĚTLÝ PRAMEN
Choreografie: A. Ratmanskij
Hudba: D. Šostakovič
29. dubna 2012 v 16:45 (živě)

RAYMONDA
Choreografie: J. Grigorovič podle M. Petipy
Hudba: A. Glazunov
24. června 2012 v 16:45 (živě)





KRÁLOVSKÝ BALET, LONDÝN
===================
SPÍCÍ KRASAVICE
Choreografie: Marius Petipa
Hudba: P.I.Čajkovskij
15. prosince 2011 ve 20:30 (živě)
Celkový čas: 3 hodiny, 2 přestávky

ROMEO A JULIE
Choreografie: Kenneth MacMillan
Hudba: S. Prokofjev
22. března 2012 ve 20:30 (živě)
Celkový čas: 3 hodiny, 2 přestávky

MARNÁ OPATRNOST
Choreografie: Fryderyk Ashton
Hudba: F. Hérold
16. května 2012 ve 20:30 (živě)
Celkový čas: cca 3 hodiny



BALET PAŘÍŽSKÉ OPERY
=================
LA SOURCE
Choreografie: J.G. Bart
Hudba: L. Délibes, L. Minkus, M.O. Dupin
4. listopadu 2011 v 19:30 (živě)

ROMEO A JULIE
Choreografie: S. Waltz
Hudba: E. Berlioz
15. dubna 2012 v 19:30 (živě)



KRÁLOVSKÝ BALET, BIRMINGHAM
=======================
POPELKA
Choreografie: David Bintley
Hudba: Sergej Prokofjev
Leden 2012







BALET V KINĚ - ŠEŘÍKOVÁ SÉRIE

Šeříková série projektu Balet v kině, pojmenovaná podle dobré víly z baletu Spící krasavice, nabízí vyvážený dramaturgický mix rovnoměrně časově rozložený do celé sezóny. Jedná se o 4 divácky úspěšné klasické tituly a dva moderní balety – Světlý pramen a Romeo a Julie.
Dramaturgickou páteří Šeříkové série jsou 4 tituly z Bolšoj baletu – ruské klasiky z 19. století "otce ruského baletu" Maria Petipy a současné choreografické lahůdky - komický balet Světlý pramen (2003) na hudbu Dmitrije Šostakoviče a v choreografii jednoho z nejlepších choreografů současnosti Alexeje Ratmanského.
Pro zpestření je série doplněna klasickým titulem z baletu Pařížské opery La Source a 2 tituly z Královského baletu, Londýn - Spící krasavice a Romeo a Julie. Spící krasavice je klasický balet vyprávějící příběh pohádky o Šípkové Růžence. V podání Královského baletu jej můžete vidět v anglickém tanečním stylu s choreografickou úpravou Fryderyka Ashtona. Romeo a Julie, jeden z nejpopulárnějších baletů vůbec nabízí Královský balet v neoklasické choreografii Kennetha MacMillana, která je pověstná svou vášnivostí a vřelostí a erotickým nábojem.

9. 10. 2011 | 16.45h | ŽIVĚ
Esmeralda (Bolšoj balet)
Choreografie: J. Burlaka, V. Medveděv podle M. Petipy, Hudba: C. Pugni

4. 11. 2011 | 19.15h | ŽIVĚ
La Source (Balet Pařížské opery)
Choreografie: J.G. Bart, Hudba: L. Délibes, L. Minkus, M.O. Dupin

15. 12. 2011 | 20.15h | ŽIVĚ
Spící krasavice (Královský balet Londýn)
Choreografie: Marius Petipa, Hudba: P.I.Čajkovskij

18. 12. 2011 | 15.45h | přenos ze záznamu
Louskáček (Bolšoj balet)
Choreografie: J. Grigorovič podle M. Petipy, Hudba: P. I. Čajkovskij

Leden 2012  | ze záznamu (přesné datum dle nasazení kina)
Popelka (Birminghamský královský balet)
Choreografie: D. Bintley, Hudba: S. Prokofjev

22. 3. 2012 | 20.15h | ŽIVĚ
Romeo a Julie (Královský balet Londýn)
Choreografie: Kenneth MacMillan, Hudba: S. Prokofjev

29. 4. 2012 | 16.45h | ŽIVĚ
Světlý pramen (Bolšoj balet)
Choreografie: A. Ratmanskij, Hudba: D. Šostakovič

24. 6. 2012 | 16.45h | ŽIVĚ
Raymonda (Bolšoj balet)
Choreografie: J. Grigorovič podle M. Petipy, Hudba: A. Glazunov




BALET V KINĚ - SAFÍROVÁ SÉRIE

Safírová série projektu Balet v kině nesoucí jméno podle jedné z kouzelných víl z baletu Spící krasavice je vytříbenou směsí baletů rozložených rovnoměrně po celé sezoně.
Safírové sérii přenosů baletních představení dominují 3 přímé přenosy a záznam baletu Louskáček z Bolšoj baletu, vše ruské klasiky z 19. století v duchu tradice "otce ruského baletu" Maria Petipy. Jedná se o celosvětově nejúspěšnější divácké tituly v dechberoucím provedení tanečníků Velkého moskevského divadla.
Osvěžením série je Marná opatrnost z Královského baletu Londýn, jedna z nejpopulárnějších anglických komediálních klasik Fryderyka Ashtona, zakladatele anglického baletního stylu. V sérii je rovněž jeden moderní balet, ve kterém si přijdou na své náročnější diváci. Romeo a Julie z Pařížské opery současné choreografky Sashy Waltz.

20. 11. 2011 | 15.45h | ŽIVĚ
Spící krasavice (Bolšoj balet)
Choreografie: J. Grigorovič podle M. Petipy, Hudba: P. I. Čajkovskij

18. 12. 2011 | 15.45h | ŽIVĚ
Louskáček (Bolšoj balet)
Choreografie: J. Grigorovič podle M. Petipy, Hudba: P. I. Čajkovskij

Leden 2012  | ze záznamu (přesné datum dle nasazení kina)
Popelka (Birminghamský královský balet)
Choreografie: D. Bintley, Hudba: S. Prokofjev

11. 3. 2012  | 15.45h | ŽIVĚ
Korzár (Bolšoj balet)
Choreografie: J. Burlaka, A. Ratmanskij podle M. Petipy, Hudba: A. Adam

15. 4. 2012 | 19.15h | ŽIVĚ
Romeo a Julie (Balet Pařížské opery)
Choreografie: S. Waltz, Hudba: E. Berlioz

16.5. 2012 | 20.15h | ŽIVĚ
Marná opatrnost (Královský balet Londýn)
Choreografie: Fryderyk Ashton, Hudba: F. Hérold

24. 6. 2012 | 16.45h | ŽIVĚ
Raymonda (Bolšoj balet)
Choreografie: J. Grigorovič podle M. Petipy, Hudba: A. Glazunov

Žádné komentáře: