čtvrtek 30. června 2011

Velký klenot na "závěr sezóny"



Na náhody věřím už hodně dlouho a i tentokrát jsem měla štěstí. V květnu vyšel na Opera Puls rozhovor s paní Alžbětou Poláčkovou, která se zmínila o chystaném koncertu Mahlera a Liszta v Kroměříži společně s Romanem Janálem. Kroměřížský sněmovní sál je nádherný, Mahlera miluju a tyto dva interprety mám spojené se skvělým Donem Giovannim v Praze. Nešlo odolat!


Kroměřížský zámek a přijehlý park včetně květné zahrady určitě stojí za návštěvu a může ji velmi zpříjemnit 12. ročník festivalu Hudba v zachradách a zámku Kroměříž 2011. Jsme teprve na jeho začátku, takže ještě máte pořád příležitost se přijet podívat! Opravdu to stojí za to.



Do nádherného sálu, kde se kdysi točil Amadeus, vstoupila půvabná Alžběta Poláčková a už jen svým úsměvem vnesla příjemnou náladu. Oslnila nás křišťálově čistým hlasem, když zpívala Lisztovy písně. Sama si tu hudbu užívala. Působila jistě, klidně, dávala textům jemný náznak příběhu svou mimikou... Slyšela jsem tyto písně poprvé a moc se mi v jejím podání líbily.


Po nich následoval hlavní "cíl" mé cesty - Mahlerovy Lieder eines fahrenden Gesellen. Na Mahlerovi se mi moc líbí, že v jeho písních je vždy smutná část, která najednou přejde do radostné, kdy se všechno jakoby rozzáří a v závěru někdy se ještě vrátí smutek. Vybízí interpreta k vyprávění příběhu, k "zahrání". Pan Janál se tohoto úkolu zhostil naprosto úžasně. Vešel do sálu veselý, usměvavý, ale jak se rozezněly první tóny Wenn mein Schatz Hochzeit macht, úsměv se vytratil, změnil se ve smutný nepřítomný výraz a s jemností v hlase začal s hlubokým prožitkem zpívat vážnou píseň. Přesně věděl, o čem zpívá! Jeho němčině bylo nádherně rozumět, vyhrál si doslova s každým písmenem. Moc se mi líbí jeho zřetelné vyslovení posledních písmen jako třeba ve slově "macht", "Welt"... Pak se nálada písně změnila a opěvoval květiny, zpěv ptáků... Opět se rozzářil, usmíval se, hlas dostal úplně jinou barvu... a nezapomněl opět posmutnět v závěru. Třetí píseň z tohoto cyklu vyrážela dech. Fortissima s dlouhou akustikou sálu vytvářela nádherný zvuk. Pronikala až do morku kostí. A poslední (moje nejoblíbenější) Die zwei blauen Augen hladila po duši. Když zpíval o lípě, pod kterou jako tovaryš usnul, zavřela jsem oči a viděla lípy v Kalištích. Jako bych se tam najednou ocitla a viděla všechna místa, o kterých zpívá.


Následovala dvě klavírní čísla Sonetto del Petrarca 123 a 104 od Ference Liszta v podání vynikajícího Karla Košárka. Tyto obtížné skladby zahrál s naprostou lehkostí a klavír pod jeho rukama se rozezníval v nádherných čistých tónech. Zrovna se zmíním i o jeho interpretaci Mahlerových písní, která mě obzvlášť zaujala. Znám Potulného tovaryše v provedení Hampsona doprovázeného Wolframem Riegrem. V jejich podání jsou písně docela pomalé a jako by hledali tu největší nádheru v samotné hudbě, v každém tónu, který dostal svůj čas, aby vyzněl. U Košárka byly písně o poznání rychlejší, ale na kráse neubíraly. Měly v sobě svěžest, život... Celé jádro jako by spočívalo v pěvcově vyjádření a klavír jako by vykresloval náladu a celé pozadí příběhu. Moc krásná interpretace!


Po přestávce se hned v úvodu vrátila paní Poláčková, aby zazpívala Mahlerovy písně. Do svého projevu vložila dávku herectví a odvyprávěla celý příběh. Bylo jí nádherně rozumět a hlavně bylo velmi příjemné její hlas poslouchat. Téměř mě dojímal svou lehkostí.


Následovala dlouhá Mahlerova píseň Der Schildwache Nachtlied opět v podání Romana Janála. Dalo by se říci, že s každou další písní a skladbou vzrůstala už tak dost vysoká kvalita koncertu. Obecenstvo odměňovalo interprety velkým potleskem a nebylo tomu ani teď jinak.



Velmi obtížná Lisztova Koncertní etuda "Un Sospiro" zněla v Košárkově provedení jako procházka růžovým sadem. :-) Úplně lehce si vyhrál s kažou notou skladby a dlouho na ni budu pamatovat. Ve velmi silné konkurenci vynikajících písní tato skladba byla pro mě asi největším vrcholem večera!



Na závěr přišla úplná třešnička na dortu - dva Mahlerovy duety. Trochu jsem se ztrácela v německém textu, ale překlad jsem snad ani nepotřebovala. V prvním "Verlohne Müh´!" zpívala nádherně především paní Poláčková a pan Janál reagoval téměř po celou dobu jen svou vynikající mimikou a občasným opakováním stejné věty. Někdy gesta poví více, než slova! :-) Přála bych Vám vidět tuto skutečnou hereckou etudu! A druhý duet jen nádherně završil celý podařený koncert. Bylo zajímavé sledovat oba pěvce. Paní Poláčková "stojí na jednom místě" a celé kouzlo jejího zpěvu tkví v nádherně posazených tónech, jemné mimice a gestech. Pan Janál je výborný herec. Doslova řečeno "nepostojí", nýbrž zpívá celým tělem. Ti dva dohromady vytvořili skvělý pár, který se krásně doplňoval.



Jediné, čeho by se dalo za celý večer litovat, byla malá návštěvnost. Věřím, že se podaří získat pro další koncerty více posluchačů. Jako opravdu luxusní doplnění celého nádherného zážitku musím připojit i velmi vřelé přijetí od pořadatelů festivalu. Opět se potvrdilo, že čím "méně známý" festival nebo orchestr (teď to nemyslím ve špatném), tím příjemnější a pokornější lidé! Moc ráda, pokud mi to vyjde, se na tento festival vrátím a půjdu ještě na nějaké koncerty a vás všechny na ně srdečně zvu!



Program:

Listz:
Oh, quand je dors
Freudvoll und leidvoll
Kling leise, meil Lied
(Alžběta Poláčková, Karel Košárek)

Mahler:
Lieder eines fahrendes Gesellen:
Wenn mein Schatz Hochzeit macht
Ging heut Morgen über´s Fels
Ich hab´ ein glübend Messer
Die zwei blauen Augen
(Roman Janál, Karel Košárek)

Liszt:
Sonetto del Petrarca 123
Sonetto del Petrarca 104
(Karel Košárek)

Mahler:
Rheinlegendchen:
Wo die schönen Trompeten blasen
Das irdischi Leben
Lob des hohen Verstands
(Alžběta Poláčková, Karel Košárek)

Mahler:
Der Schildwache Nachtlied
(Roman Janál, Karel Košárek)

Liszt:
Koncertná Etuda "Un Sospiro"
(Karel Košárek)

Mahler:
Verlorne Müh´!
Lied des Verfolgten im Turm
(Alžběta Poláčková, Roman Janál, Karel Košárek)



DALŠÍ PROGRAM FESTIVALU:

7. 7. 2011, 19.30 hod.
Rotunda Květné zahrady
Renesanční jazz
Societas incognitorum a PaCoRa trio
Program: Vokální tvorba renesančních autorů (Jacobus Handl Gallus, Clément Janequin, Thomas Weelkes aj.) za doprovodu jazzové improvizace (housle, cimbál, kontrabas)
více informací

14. 7. 2011, 19.30 hod.
Rotunda Květné zahrady
Pocta Josefu Antonínu Štěpánovi - Koncert pro kladívkový klavír, smyčcový soubor a horny
Kladívkový klavír: Ilona Růčková
Program ze skladeb J. A. Štěpána z hudebního archivu kroměřížského zámku
více informací

21. 7. 2011, 19.30 hod.
Sněmovní sál Arcibiskupského zámku
Kroměřížský komorní orchestr, dirigent Marek Čermák, sólo viola - Bohuslav Matoušek, housle - Adam Novák
Program: W. A. Mozart - Koncertantní symfonie pro housle a violu; Adagio a fuga c moll
B. Martinů - Divertimento (Serenáda č. 4) pro housle a violu a komorní orchestr
J. Puschmann - Sinfonia in B
více informací

27. 7. 2011, 19.30 hod.
Sněmovní sál Arcibiskupského zámku
Verdiniana - předehry a árie z oper G. Verdiho, G. Rossiniho, R. Leoncavalla, G. Donizettiho, G. Pucciniho
Moravská filharmonie Olomouc, dirigent Petr Šumník, Barbara Sabella - soprán, Jakub Rousek - tenor, Jiří Přibyl - bas.
Ve spolupráci s Artcollegiem 2002

4. srpna 2011, 19.30
Rotunda Květné zahrady
Cercle Interfacultaire de Musique Instrumentale
Smyčcový univerzitní soubor Belgie
Program: Johann Sebastian Bach, Johann Heinrich Schmelzer, Joseph Haydn, Georg Philipp Telemann

3 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

to je sice všechno moc hezké, jenomže když není doprava, tak prostě člověk na ty koncerty jít nemůže. škoda,že něco takového není v olomouci.
Hanka

Anonymní řekl(a)...

no a dejte sem ty vaše Italské listy :)))), teda doufám, že něco vyrobíte.
H.

Anonymní řekl(a)...

Hanko a ostatní, našla jsem cest. kancelář, která jezdí na opery již od 7 osob www.lido-cs.cz, nebyl jste s něma někdo?