středa 1. června 2011

Rozhovor s Lianou Sass


Je naší velmi příjemnou povinností představit Vám dnes sopranistku Lianu Sass:

Opera dream: Za jakých okolností jste vstoupila na jeviště ústecké operní scény?

Liana Sass: Před dvěma lety jsem byla oslovena režisérkou Karlou Štaubertovou, shodou okolností režisérkou Trubadúra, zda bych nechtěla ztvárnit Mařenku v připravované inscenaci Prodané nevěsty v ústeckém divadle. Pak následovalo předzpívání, po kterém mi byla tato role nabídnuta. Po Mařence následovaly další role, například Mimi, Rosalinda, Agáta v Čarostřelci.

Opera dream: V právě nastudované opeře Trubadúr zpíváte postavu Leonory. Čím je Vám tato role blízká?

Liana Sass: Když jsem dostala nabídku na Leonoru, nejdříve jsem se zaradovala, že budu po dlouhé době zpívat Verdiho. Sopránové party v jeho operách dělají mému hlasu mimořádně dobře. Čím více jsem pronikala do charakteru postav, zjišťovala jsem, že je to žena velmi silná. Je až bláznivě zamilovaná do svého Manrica, a pro tuto lásku je ochotná obětovat vše, dokonce i vlastní život. Hloubka této vášně mě u postav tohoto typu vždy fascinovala.

Opera dream: Stalo se někdy, že by Vás na jevišti hlas neposlechl?

Liana Sass: Víte, myslím, že každý z pěvců má dny, kdy se cítí ve skvělé formě a pak ty, kdy nemá jistotu. Nemohu říci, že bych měla někdy při představení vyloženě problém.


Opera dream: Jste co by operní pěvkyně ochotna zpívat jakýkoliv repertoár?

Liana Sass: Bohužel to není vždy jen o ochotě. Jsem na „volné noze“ a tak jsem někdy nucena přijímat role, o kterých nejsem přesvědčena, že by mému hlasu vyhovovaly. Ale mám tu zkušenost, že pokud si roli několik dní po sobě přezpívám, poznám, zda budu schopná jí
v intencích svého hlasu zvládnout.

Opera dream: Opera je většinou zpívána pěvcem nebo pěvkyní v cizích jazycích. Do jaké míry je musíte ovládat?

Liana Sass: Ano, to je dobrá otázka. V dnešní době je to prakticky nezbytné. V divadlech, alespoň těch menších nenajdete jazykového poradce, bohužel. Znalost jazyka je velmi důležitá také při tvoření hudebních frází. Mám to štěstí, že mám smysl pro melodiku jazyka.


Opera dream: Jak si připravuje pěvkyně roli. Učí se nejprve text a pak melodii nebo obráceně?

Liana Sass: Nevím, jak ostatní, ale já vždy současně. Jsem velmi zdatná klavíristka, takže mi nedělá problémy roli hudebně nastudovat sama.

Opera dream: Jak vůbec vypadá Váš běžný pracovní den?

Pokaždé trošku jinak. Někdy nevím, jak si zorganizovat čas, abych stihla všechny povinnosti, a pak jsou dny, kdy nevím, co dělat. Jediné, co nevynechávám, je každodenní cvičení. Alespoň půl hodinky.
Opera dream: Omlouvám se za přerušení, ale jak se hledá po ránu hlas?

Liana Sass: (smích) Tak to také dost záleží na okolnostech. Pokud jsem v „zápřahu“, stačí mi jen zkusit pár tónů.

Opera dream: Jak je důležité dodržovat ve Vaší profesi pravidla hlasové hygieny?

Liana Sass: Dodržování hlasové hygieny je samozřejmě důležité, ale já se nijak hystericky nehlídám. Poslouchám, co si přeje moje tělo. Teď se například potřebuje dostat do lepší fyzické formy, tak se snažím. (smích)


Opera dream: Jste trémistka?

Liana Sass: Netrpím velkou trémou, jen pocitem zodpovědnosti. A také touhou dát své postavě to nejlepší, co mohu. Ale jakmile začnu zpívat, všechny tyto pocity zmizí.

Opera dream: Kdy Vás zpěv nejvíce baví?

Liana Sass: Navážu na svou předchozí odpověď. Kdykoliv začnu zpívat, jsem šťastná.


Opera dream: Máte nějaký profesní sen?

Liana Sass: Mám několik snů. Týkající se spíše rolí, něž míst, kde bych je chtěla zpívat. Mými vysněnými rolemi jsou momentálně Jenůfa a někdy v budoucnu, pokud to vývoj hlasu dovolí, Maršálka v opeře Richarda Strausse Růžový kavalír.


Děkujeme Vám za rozhovor.



Vizitka

Liana Sass se věnuje hudbě od dětství, kdy začala hrát na klavír, později na varhany. V roce 1996 byla přijata na pěveckou konzervatoř Praha a již během studia se stala členkou ND Praha. Debutovala rolí Violetty ve Verdiho Traviatě v Divadle F.X. Šaldy v Liberci. Dále zde vytvořila například Gildu, Bystroušku, Mařenku, nebo Orffovu Chytračku. Na scéně ND v Praze vystoupila jako Jitka v opeře Dalibor nebo v titulní roli Janáčkovy Lišky Bystroušky. V brněnském Národním divadle ztvárnila postavu Marthy ve stejnojmenné opeře F.von Flotowa. Úspěšně vystoupila v letní stagioně Opery Mozart ve Stavovském divadle jako Donna Anna v Mozartově Donu Giovannim. Pro Severočeské divadlo Ústí nad Labem nastudovala Hraběnku ve Figarově svatbě W.A. Mozarta, Mimi v Pucciniho opeře La bohéme.

Kromě opery se věnuje i oratorní a kantátové tvorbě. Pravidelně spolupracuje s Plzeňskou filharmonií, např. na provedení premiéry Requiem J. Filase, či oratoria A. Honeggera Jana z Arku na hranici. Koncertně vystupuje na významných místech u nás i v zahraničí.

V říjnu 2010 úspěšně zpívala jednu z hlavních rolí premiéry opery Čarostřelec v Ústí nad Labem. V roce 2011 debutovala v ostravském Národním divadle moravskoslezském jako Diana v Orfeovi v podsvětí a v SDOB Ústí nad Labem se s velkým úspěchem zhostila role Leonory z Verdiho Trubadúra.

Žádné komentáře: