sobota 26. března 2011

DIVA a Thálie 2010



Hned dva dny po sobě se konalo vyhlášení dvou významných divadelních ocenění - brněnská DIVA a celonárodní Cena Thálie.

V Brně se v operní kategorii umístili pěvci v tomto pořadí:


Pěvkyně:
1. Jana Wallingerová
2. Pavla Vykopalová
3. Andrea Priechodská


Pěvci:
1. Roman Janál
2. Petr Levíček
3. Jakub Tolaš

Cenu za celoživotní mistrovství získala paní Libuše Domanínská.

Pokud mohu za sebe teď po vyhlášení uvést své největší favority, jména budou velmi podobná. Letos jsem se hlasování nezúčastnila, protože bych musela vyplnit alespoň dvacet anketních lístků, abych všechny ocenila!


Rozhodně děkuji:
Csille Boross za fantastickou Aidu, Abigail a Violettu v loňském roce
Pavle Vykopalové za Neddu/Laurettu, Mařenku, Rosinu a Rosalindu
Adrianě Hlavsové za nezapomenutelnou Kostelničku
Adrianě Kohútkové za Butterfly a Tatianu
Janě Wallingerové za Rosinu a Fenenu
Andree Priechodské za Volpina a Adélu
Lucii Kašpárkové za Šárku
Susanne Schimmack za Martu
Tereze Merklové za mimořádnou Annu Frankovou
Jitce Zerhauové za Amneris
Michaele Kapustové za Popelku


Romanovi Janálovi za nezapomenutelného Onegina, Sharplesse, Silvia a Germonta
Petru Levíčkovi za opravdu mimořádného Jurodivého a také za Rinuccia a Alfréda v Netopýrovi
Richardu Haanovi za Sebastiana
Jaroslavu Březinovi za Broučka a Almavivu
Aleši Brisceinovi za Jeníka, Lenského a Gabriela
Jiřímu Sulženkovi za vynikajícího Zachariáše, Kecala, Franka, Bartola, Schicchiho a Dona Magnifica
Jevhenovi Šokalovi za Borise Godunova - na tu roli budu velmi dlouho vzpomínat
Avazu Abdullayevovi za Nabucca
Pavlu Kamasovi také za Nabucca
Peteru Bergerovi za Lenského a Jeníka
Janu Šťávovi za Alidora
Vladimíru Chmelovi za Amonasra
Richardu Novákovi za Ramfise, Kecala a Vodníka na koncertě k poctě pana Václava Věžníka.

Mohla bych ve jmenování pokračovat, až bych vyjmenovala všechny sólisty i hosty, kteří v Brně loni vystoupili. Zde jsou především ti, kteří mě svými výkony opravdu mimořáně oslovili!

Operní inscenace skončily v tomto pořadí:
1. Netopýr
2. Lékárník
3. Šárka

I tady jsem váhala, kterou inscenaci bych si zvolila. Loňské premiéry byly ve většině případů skutečně mimořádné, Brouček, Nížina, Šárka, ty skutečně mě hodně oslovily. Ale vyzdvihla bych hlavně obnovenou premiéru Borise Godunova a návrat Schicchiho a Komediantů. Bohužel obě inscenace mají po derniéře, Boris se už na 100% nevrátí, ale u Komediantů možná ještě existuje naděje. Snad to vyjde!

Pořád se vyzdvihují pěvci a inscenace jako takové, ale chtěla bych ocenit i práci dirigenta Ondreje Olose za Lékárníka, Šárku a Netopýra, Jakuba Kleckera za Popelku a Jana Zbavitele za Borise Godunova a Nížinu. Pokud bych měla mluvit o samotné režii, oslovila mě nejvíc režie Borise Godunova, Broučka a Šárky, kostýmy v Aidě, Borisi Godunovovi, Popelce, Schicchim/Komediantech a Šárce. Zajímavá scéna byla rozhodně v Borisi Godunovovi, Nížině, Broučkovi a v Šárce.


Cena Thálie


Národní divadlo Brno mělo letos dvě nominace. V kategorii Opera - ženy se na 2. místě umístila za roli Angeliny - Popelky v Brně Michaela Kapustová a na 1. místě Chritina Vasileva za Káťu Kabanovou v Národním divadle v Praze. Obě představení jsem měla možnost shlédnout a obě dámy by si po právu Thálii zasloužily.


Na druhém místě v kategorii Muži se umístil Tomáš Černý za roli Dona Josého v Carmen v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě a na prvním místě Richard Haan za roli Sebastiana v brněnské Nížině. Ocenění Richarda Haana je opravdu zasloužené. Jeho Sebastian byl velmi mimořádným výkonem a nezapomenu na jeho Jaga ve Státní opeře.

Cenu za celoživotní mistrovství získala paní Naděžda Kniplová, která odmítla ocenění převzít.


Všem oceněným i nominovaným velice gratuluji. Největší ocenění pro všechny, kdo vytvářejí něco tak nádherného, jako je opera, stejně udělujeme po každém představení hlavně my diváci. Musí to být nádherné stát na jevišti, slyšet, že vás někdo oceňuje provoláváním bravo, nebo potleskem vestoje, že vám někdo poslal na jeviště nádhernou kytici, že si příjde po představení pro podpis, nebo o vás napíše pochvalnou kritiku, případně vám dá hlas v nějaké takové soutěži. Mám pocit, že opera u nás si skutečně zaslouží všechna tato ocenění, která jsem zde vyjmenovala. Nebudu přehnaně říkat, že všechna představení jsou úžasná, že pěvci podávají jen ty nejkvalitnější výkony a orchestry hrají bez chyby. Jsou to lidé, jako my. Ale kdo z nás diváků, případně kritiků by měl tu odvahu jít si stoupnout na jeviště před vyprodané hlediště a zpívat nebo usednout do orchestřiště a hrát? Udělali bychom to a byli hrdiny i ve chvíli, kdy víme, že jsme nachlazení, nebo že jsme si třeba poranili ruku a každý tah smyčcem je velmi bolestivý? Každý, kdo vstoupí na jeviště, do orchestřiště, vytvoří myšlenku režie, scény a kostýmů je velmi odvážným člověkem!

Mám pocit, že občas umíme jen kritizovat a nadávat a zapomínáme oceňovat. Kolik z nás českých diváků přišlo za pěvcem nebo dirigentem po představení v Česku pro podpis, nebo mu jen tak poslalo kytici, protože si váží jeho práce? Přijede někdo ze zahraničí a hned je fronta na podpis a to hlavně nás Čechů. Proč je takový rozdíl? Byla bych ráda, kdybychom se naučili ocenit výkony všech v divadlech. Ani nevíte, jakou z toho mají radost, když to někdo udělá!

Přeji opeře v České republice, abychom se my diváci nestyděli projevit nahlas své nadšení, přízeň a vděčnost. Uvidíte, jak se bude všem, kdo se podílí na opeře, hned lépe pracovat a možná se někteří pochybovači o tom, zda potřebujeme tolik operních divadel a je-li jejich úroveň skutečně kvalitní, zamyslí a uvidí, že to skutečně má cenu!

6 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Fuuuuuj Šimková , jste tak primitivni

Dana Šimková řekl(a)...

A čímpak jsem Vás tak pohoršila? O Vašem psychickém stavu by se dalo asi také pochybovat...

Anonymní řekl(a)...

Paní Šimková. Děkuji Vám za tento nádherný článek o opeře.... Je vidět
že operu moc milujete... :)

Anonymní řekl(a)...

Jen škoda, že R. Haan byl za stejnou roli už jednou na Thalii nominován. To je poněkud neobvyklé - byť se jedná o dvě různé inscenace. Regule to ale patrně umožňují.

Anonymní řekl(a)...

Myslela jsem, že Vás uvidím včera na Popelce, ale možná jsme se jen nepotkaly:) Hlasování v anketě DIVA jsem se také nezúčastnila, z podobných důvodů jako Vy, ale výsledky mne nijak zvlášť nepřekvapily (i když neodpovídají tak úplně mým preferencím), stejně, jako jsem dost přesně tipovala i Thálie. Když zůstanu jen u opery, tak sl. Kapustová se jistě taky dočká (a snad za něco chytřejšího, než za brněnskou Popelku). A panu Haanovi to opravdu upřímně přeji, stejně, jako i tu novou slečnu, vedle které viditelně omládl:)Jinak podobné hodnocení čehokoli "nejlepšího" v umění obecně je opravdu dost relativní, velmi mne např. překvapila kritika Lékárníka na festivalu Opera 2011, protože ho považuji za jedno z hodně povedených představení. Jistě, měli tam jet raději třeba s Nížinou, kdyby to šlo, ale možná se jen ten večer zrovna nedařilo, jako nebývá pokaždé dokonalý ani ten slavný Netopýr:) A aby nevznikla mýlka, Popelka se mi opravdu stále nelíbí, takže doufám, že už se tam neobjeví víc neodolatelných princů, abych na to nemusela počtvrté:) Docela výstižná byla poznámka jedné starší paní asi ve 3/4 opery: "Aha, tak to bude asi ten princ...!?"
Jitka

Dana Šimková řekl(a)...

Moc Vás zdravím, Jitko,
včera jste mě na Popelce skutečně potkat nemohla, protože jsem seděla na Oneginovi, kterého hrála KO JAMU - už píšu dojmy. Máme to přesně obráceně. Mně se líbí Popelka a zase pořád nemůžu přijít pořádně na chuť Lékárníkovi... Jen mám pocit, že se snad zapomnělo na Deník Anny Frankové, nebo se mi to jen zdá.