pondělí 3. ledna 2011

Jiří Urban: Rozpačitý Plachetkův recitál v ostravském Národním divadle


Kdo se těšil na novoroční recitál v operním světě známého českého basbarytonisty, Adama Plachetky, s názvem MOZART GALA, konaný v neděli 2. ledna 2011 v Divadle Antonína Dvořáka v Ostravě, byl možná překvapen. První polovina koncertu vyznívala unaveně, árie Bartola, Figara a Hraběte z opery Figarova svatba se vyznačovaly průměrností. Aplaus, který doprovázel neustálé příchody a odchody interpreta a dirigenta, postupně splýval a divák znejistěl, zda ho více nebaví náznaky Plachetkových hereckých projevů než pěvcova barva hlasu a jiskrnost provedení. Naštěstí došlo ke zlomovému místu, zazněla suverénní árie Leporella a Dona Giovanniho. Nepřekvapil ani výkon operního orchestru Národního divadla moravskoslezského pod taktovkou Roberta Jindry, hudebního ředitele ostravské opery, jenž „zachraňoval“ kontakt s hledištěm spíše svými komickými vstupy. Suma sumárum. Čekali jsme více od úplného začátku, třeba od laicky tištěného programu a poloprázdného hlediště, až po interpretační gradaci.

Program koncertu:

LE NOZZE DI FIGARO (Figarova svatba)

Předehra

Árie Bartola La vendetta, oh, la vendetta.
Árie Figara Figaro Bravo, signor padrone!... Se vuol ballare signor contino.
Árie Figara Non piú andrai, farfallone amoroso.
Árie Figara Tutto é disposto… Aprite un po´quegli occhi.
Árie Hraběte Hai gia vinta la causa…

COSÍ FAN TUTTE (Takové jsou všechny)

Předehra

Árie Guglielma Rivolgete a lui lo sguardo.
Árie Guglielma Donne mie, la fate a tanti a tanti.

DON GIOVANNI

Předehra

Árie Leporella Madamina , il catalogo é questo.
Árie Dona Giovanniho Finch´han dal vino.



Záznam koncertu bude uveden 10. ledna 2011 od 20 hodin na stanici Český rozhlas 3 Vltava.

3 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

Tak jsem si poslechla záznam z recitálu a nějak nechápu, pane Urbane, o co Vám v tomto příspěvku šlo. Už jsem z Vašich článků zde pochopila, že nejste zrovna fanouškem nového ostravského vedení a že jste velmi kritický ke všem hostujícícm sólistům (k některým snad oprávněně, k některým méně). Tady jste už ale podle mě šlápl hodně vedle. Árie z Figarovy svatby se "vyznačovaly průměrností". A průměrností v jakém kontextu? Světovém, českém, ostravském? Pokud takhle zní průměrný pěvecký výkon v Ostravě, upřímně Vám závidím. První polovina koncertu "vyznívala unaveně"? Mně se nezdá, a to jsem byla ochuzena o Plachetkovy "herecké projevy". A co znamená tvrzení, že nepřekvapil výkon orchestru? Nepřekvapil tím, že byl dobrý, nebo tím, že byl špatný? Co si z takového plácnutí do vody má čtenář odnést za informaci? Mně jako poučenému laikovi se výkon ochestru zdál velmi slušný. A co si představit pod pojmem "interpretační gradace" v tom kontextu, jak jej užíváte?
Na mě to působilo na základě poslechu jako velice podařený recitál velice talentovaného pěvce, který má dobrou techniku, výborně dýchá, výborně frázuje, výborně vyslovuje a jehož hlas se velmi příjemně poslouchá. Jediné, co mi úplně stoprocentně nesedělo, byl Almaviva, líbí se mi v té roli jiné typy hlasů. Naopak mě nadchl Leporello.
Je mi jasné, že živý dojem je často jiný než z nahrávky, ale na druhou stranu při absenci vizuálního vjemu se člověk víc soustředí na ten zvukový. A tím spíš po opakovaném vyslechnutí musím říct - klobouk dolů! Nechci nikomu sahat do svědomí, ale mám z tohoto článku takový "rozpačitý" dojem.

Jinak přeji všem čtenářům v novém roce vše dobré a samozřejmě hodně povznášejících uměleckých zážitků.

Barbora Dolejšová

Anonymní řekl(a)...

Barbora Dolejšová: Můžu se zeptat,kde jste ten záznam slyšela? Já mívám problém dovědět se, kde se co zrovna dobrého dává. Jaké máte zdroje, odkud čerpáte informace?
Moc děkuji za odpověď.
Hanka

Anonymní řekl(a)...

Zdravím Vás, Hanko.
Záznam vysílala v pondělí 10. 1. od 20:00 Vltava. Je to zmíněno i na konci článku.

Bára