pátek 3. prosince 2010

Jiří Urban: Průměrná a zbloudilá, aneb Traviata v Ostravě


Jana Sibera (Violetta Valéry), Luciano Mastro (Alfred Germont)
© Daniel Jäger


Každé nastudování Verdiho proslulé opery Traviata nese v sobě stopy režijního a scénického rukopisu. Divák přichází na představení s jistotou, že uslyší krásnou hudbu s áriemi, jež sklízejí bouřlivý potlesk, že znovu prožije tragický životní příběh kurtizány Violetty Valéry - „La traviaty“, ženy zbloudilé a nakonec i pobloudilé, takže s napětím čeká, čím bude překvapen. Bývá jím nastudování, režie, scénografické řešení a nepochybně herecké obsazení a pěvecké výkony. V obnovené premiéře, konané 30. listopadu 2010 v ostravském Národním divadle moravskoslezském, se ovšem žádné výrazné pozitivní překvapení nekonalo. Nic nás vyloženě nenadchlo, ale ani neiritovalo, žádné velké emoce se nepřelévaly z jeviště do hlediště, protože se tak nějak všechno rozvíjelo v mezích možností.


Jana Sibera (Violetta Valéry), Ivan Kusnjer (Giorgio Germont)
© Daniel Jäger



Luciano Mastro (Alfred Germont)
© Daniel Jäger


Ostravská inscenace Traviaty se tentokrát odehrává v jednoduchém, až úsporně řešeném prostoru, připomínající prvorepublikovou vilu (scénografem je Alexander Babraj), s ním korespondují promyšlené kostýmy navržené Eliškou Zapletalovou. Úvodní i závěrečné scény nepřekročí očekávané. Ve finále vnímáme bílou lenošku a dívčinu bílou řízu, které nesou v sobě známou symboliku a kontrastují s temností Violettiny smrti. Režisérka Carmen Or sice usiluje o nepopisnou režii, avšak opera jako celek vyznívá pod jejím vedením spíše staticky, odezní, aniž by se něco nečekaného odehrávalo.



Luciano Mastro (Alfred Germont), Ivan Kusnjer (Giorgio Germont)
© Daniel Jäger



Anna Nitrová (Flora Bervoix)
© Daniel Jäger


Obnovená premiéra navíc utrpěla herecky i pěvecky, a to zejména tím, že náhle onemocněla Agnieszka Bochenek – Osiecká a byla narychlo povolaná Jana Sibera. Ta svým pěveckým pojetím zcela nepřesvědčila. Její Violetta postrádala měkkost hlasu a ohebnost pro koloratury, místy divákovi nezbývalo než držet pěsti, aby vyzpívala nejvyšší tóny. Ve velké scéně 1.dějství, kdy procítěně zaznělo Ah, fors´lui, naplnila pěvkyně očekávání, to se však později nekonalo. Kavaleta Sempere libera! bohužel prozradila, že má její pěvecký výkon mnohé rezervy. Ani Ivan Kusnjer nebyl v nejlepší pěvecké formě a jeho provedení Germonta bylo nesrovnatelné s bravurními výkony, na které jsme zvyklí. Problémově se jeví obsazení role Alfréda mladým italským pěvce Lucianem Mastrem. Bylo by škoda, kdyby promrhal svůj talent mnohostí rolí a růzností ztvárňovaných postav. Pak se stane to, čeho jsme byli svědky na úterním představení. Dílčí pěvecký nedostatek nevykompenzuje ani herecké podání. Například přechody z bojové odhodlanosti Alfréda do lyričnosti vyznívají málo přesvědčivě, spíše strojeně. Z představitelů menších rolí zaujala především Veronika Holbová, která ztvárnila Anninu , a Václav Morys v roli Gastona. Slabší byl Roman Vlkovič v roli Barona a nejméně šťastně vyzněla Flora v podání Anny Nitrové – Číhalové.


Jana Sibera (Violetta Valéry)
© Daniel Jäger



Jana Sibera (Violetta Valéry)
© Daniel Jäger


Standardně slušný výkon představovalo hudební nastudování Jana Chalupeckého, které ovšem nevyznělo v plné intenzitě vzhledem k průměrnému pěveckému výkonu sólistů. Suma sumarum, shlédnuté představení ostravské Traviaty patřilo spíše mezi průměrné. Vše zachraňoval relativně! vyrovnaný výkon orchestru. Jestliže divák nakonec odcházel s pocitem, že se přece jen nezmýlil (nezbloudil), když na Verdiho operu zavítal, je to zásluhou profesionálního týmu a nikoliv nově vložené umělecké invence.



Luciano Mastro (Alfred Germont), Jana Sibera (Violetta Valéry)
© Daniel Jäger



Luciano Mastro (Alfred Germont), Jana Sibera (Violetta Valéry)
© Daniel Jäger


Obnovená premiéra 30.listopadu 2010 v 18.30 hodin v Divadle Antonína Dvořáka

Nové hudební nastudování: Jan Chalupecký
Dirigent: Jan Chalupecký
Režie: Carmen Or
Obnovené nastudování: Bohuslava Kráčmarová
Scéna: Alexander Babraj
Kostýmy: Eliška Zapletalová
Choreografie: Tamara Černá, Igor Vejsada
Sbormistr: Jurij Galatenko

Luciano Mastro (Alfred Germont), Jana Sibera (Violetta Valéry)
© Daniel Jäger



Luciano Mastro (Alfred Germont), Jana Sibera (Violetta Valéry)
© Daniel Jäger

1 komentář:

ivana888888 řekl(a)...

Pane Urban, dejte si už pohov.
A prosím, přečtete si co znamená slovo - kritika.Je to objektivní zhodnocení pozitivních i negativních součástí umělcova výkonu.
Musím napsat, že se po všech vašich moudrých článcích již obecně ví, že jste lidem pro smích,ale tento článek je vyloženě sprostý. Smiřte se s tím, že talentem jsou obdařeni jiný a že už bohužel nebudete tak charizmatický a umělecky přesvědčivý jako například pan Maestro.
Přeju Vám klid, protože musíte být velmi, velmi neštastný.
Uvědomte si, že existují i jiná povolání, kde můžete být důležitý.
Začněte používat srdce.Umění není kalkulačka.
Ivana Lovecká.