úterý 27. července 2010

Rozhovor s Jakubem Burzynskim


Ještě ve čtvrtek před 21. hodinou jsem zatím neznala a neslyšela žádného kontratenora. Kdyby mi někdo řekl, že v úterý o půl dvanácté v noci budu mít hotový rozhovor právě s jedním tímto pěvcem, asi bych se hodně divila. Ale zázraky se dějí a já Vám dnes mohu s obrovskou radostí představit Jakuba Burzynského, kontratenoristu, který vystoupil ve Znojmě v Králi Artušovi a Mesiášovi. Právě na stránkách festivalu Hudba Znojmo si můžete přečíst i krátký životopis tohoto pěvce.

Když jsem včera v 8 večer odesílala své otázky, ani mne nenapadlo, že o půl dvanácté v noci už budu mít rozhovor hotový. Tímto velice děkuji panu Burzynskému, že si našel pro rozhovor čas a že mi tak rychle odpověděl (mimochodem v poměrně hodně dobře srozumitelném jazyce!) a ještě hned reagoval na dodatečné otázky.

A zde je již slíbený rozhovor:

Právě skončil festival Hudba Znojmo. Jak se Vám u nás líbilo a zpívalo?
Děkuji Vám za otázky. Čas ve Znojmě byl pro mě pohádka, hodně hudby, kterou miluji, zlatí lidé a výborné české jídlo.

Jaké jídlo Vám u nás nejvíc chutnalo?
Jídlo? Kančí guláš a bramborový knedlík, losos na špenátě, halušky, točené limo. A všechno, co udělá paní v hospodě Havelka ve Znojmě :)

A jak Vám chutnalo znojemské víno?
Víno mi chutnalo moc, mám rád bílé poloskadké a tak mi nejvíce chutnala Pálava.



Jaké byly zkoušky na Krále Artuše a Mesiáše?
Zkoušky byly velmi intenzivní. S Romanem Válkem už jsem pracoval dříve a moc se mi líbí jeho expresivita. Moc rád jsem spolupracoval s Janou Janěkovou (výborná) a s choreografkou Hankou Litterovou (nádherná). To pro mě nebyl promarněný čas.

Zpíval jste už někdy předtím v semi-opeře?
Jako pěvec jsem semi-opery nedělal, ale v tomto roce jsem připravil se svým orchestrálním ansámblem La Tempesta semioperu Fairy Queen od Purcella. Hraje se v divadle v Szczecine (pokud dobře rozumím, tak ve Štětíně).

Jak jste se vlastně dostal ke zpívání? Byl to Váš sen stát se pěvcem?
Zpívání se mi líbilo už od 14 let, zpíval jsem v mnoha ansámblech a sborech. Se sólovým zpíváním jsem začal, když se na mém koncertě objevila velká pěvkyně Jadwiga Rappe a poskytla mi zdarma základní pěvecké lekce.



Jak se zjistí, že máte hlas pro obor kontratenor?
Ze začátku jsem zpíval jako baryton, kontratenor se mi líbil, když jsem poslouchal nahrávky The King's Singers. Zkoušel jsem něco se svým hlasem a tak se to stalo. Pak už jsem pokračoval svou estetickou cestou, později v anglické škole.

Kontratenorů není mnoho. Dá se kontratenorový hlas vyškolit, nebo to musí být dáno od přírody?
Falzetem může zpívat každý muž, kontratenor se musí vyškolit a to není lehké, pokud mluvíme o kvalitním zpěvu…

Barokní hudba jistě nabízí rozsáhlý repertoár pro kontratenory. I v dnešní době někteří autoři skládají role pro kontratenory. Zpíval jste v obou „obdobích“? Pokud ano, je nějaký rozdíl v obtížnosti partů?
Ano, zpíval jsem současnou operu Zygmunta Krauze Balthazar, moc se mi líbí hlavní role v opeře Philipa Glasse Aekhnaten. Běžně zpívám v činohře v Národním divadle ve Waršavě skladbu stylizovanou na baroko. Technika je podobná, všechno záleží na estetice. Na konci roku budu dělat nahrávku Pendreckého Magnificat pro Label Naxos a to je moc obtížné sólové zpívání.



Mám ještě takovou otázku, která mě zajímá... Mohou kontratenoři zpívat kalhotkové role (třeba Cherubína, Růžového Kavalíra…)?
Otázka kalhotkových rolí se otázka všech altových mužských rolí v historii opery vůbec. V baroku je zpívali kastráti a, pokud nemohli, ženy. Nebyli kontratenoři. Moderní kontratenor se musí dostat do takové kvality, aby mohl zpívat kastrátové party. Když to pak umí, není problém zpívat i kalhotkové role. Pro mě Cherubín a Kavalír nebo Orlovský a Nikolaus jsou trochu vysoké (mezzosoprány), zato moc rád zpívám altové „kalhotky“ z 19. století: Rossiniho Tancred, Ratmir v Glinkově Ruslanovi a Ludmile, Kněz v Godunovi a další. Doufám, že si některé z nich zazpívám i na jevišti.

Slyšela jsem, že jste zároveň dirigentem a skladatelem. Je možné někde slyšet Vaše skladby?
Dirigování je moje láska. Diriguji svůj ansámbl La Tempesta. Mnoho skladeb neskládám, spíš více aranžuji staré skladby, které připravuji pro vystoupení, a to je právě moje skladatelská práce. :) Některé ukázky z mých CD jsou na YouTube. (a také zde vložené, pozn. redakce :-) )


Jakou hudbu máte nejraději?
Barokní operu a klasickou a romantikou symfoniku na dobových nástrojích.

Chodíte rád na koncerty, případně do divadla na činohru, operu, balet?
Ano, ale nemám rád dlouhé koncerty. Často odcházím v první polovině.

Jak se daří opeře v Polsku? Chodí lidé často do divadla?
Opera v Polsku má mnoho věrných diváků, hodně kvalitních pěvců a ne příliš velký repertoár… Nejsou často slyšet barokní nebo moderní opery.


Co Vám udělá největší radost?
Mít radost ze života. Ať už je to zpívání, dirigování, jídlo, láska nebo koníček, to je jedno.

Máte nějaké koníčky?
Můj koníček je trochu zvláštní. Rád sbírám staré polské figurky z filmu Star Wars, které se vyráběly v 80. letech. Moje sbírka je na stránkách www.starwarsaw.pl. Viděl to také někdo v Česku? Odkoupím!

Co Vás čeká v příští sezóně?
Pendereckého Magnificat, Mozartova Korunovační mše, vystoupení v činohře v Národním divadle a další. Aktuality jsou na stránkách www.latempesta.pl.

Bude možné Vás opět slyšet v České republice?
Doufám, že se uvidíme opět ve Znojmě v nějaké skladbě od Myslivečka. Jestli mě Roman Válek pozve…



Moc Vám děkuji za rozhovor a přeji krásné zážitky s hudbou! :-)

Ještě jednou několik hodících se odkazů:
La Tempesta
Recenze Krále Artuše
Recenze Mesiáše
Festival Hudba Znojmo 2010
Životopis v češtině

Žádné komentáře: