středa 20. ledna 2010

Verdiho OTELLO v Palace Cinemas - průměrné herecké výkony od prvotřídních pěvců



Včerejší operní přenos Verdiho opery OTELLO ze Salzburku 2007 ve mně zanechal spíše průměrné dojmy.

Mile mne překvapilo ale režijní pojetí Stephena Langridge, převážně střídmost a přesto nápadnost některých jeho gest. Iago například několikrát mechanicky sám zatahuje a roztahuje oponu (kdy se mu to samozřejmě hodí) - jistě režijní záměr ukázat Iagovu převahu nad ostatními charaktery, které sám ovláda (a jde mu to velice dobře). Nešlo přehlédnout skleněnou prosvítající část podlahy, která je na jevišti téměř po celou dobu představení. V okamžiku, kdy se Iagovi podaří zcela ovládnout svou vychytralostí Otella, který padá k zemi, se tato skleněná podlaha přelomí. Iago stojí na horní části skleněné desky a dívá se pohrdavě na Otella, který v záchvatu vzteku a šílenství leží nehnutě na zemi. Úžadný moment!

Není žádným tajemstvím, že samotný Verdi chtěl původně operu nazvat IAGO. Iago se všemi manipuluje k obrazu svému. Bez Iaga by se v zásadě nic nedělo a děj dramatu by se nikam neubíral. Po dlouhém přemítání se nakonec rozhodl použít původní název Shakespearova dramatu. Otello je předposlední operou Verdiho a podle mého skromného názoru je to jeho nejlepší dílo.
Jak herecky, tak pěvecky se předvedl v plné kráse Carlos Álvarez (Iago). Jeho sytý a dramaticky zbarvený hlas je přímo stvořený pro postavu Iaga. Po zásluze si vychutnal největší ovace o obdiv diváků.
Marina Poplavskaya (Desdemona) se v první polovině opery hlasově "zahřívala", aby poté finále zvládla na jedničku. To by se ale u pěvkyně jejího formátu nemělo stávat. V milostném duetu s Otellem na konci prvního dějství mi přisla studená, bez vášně a lásky k svému muži. Stejně tak i Aleksandrs Antonenko (Otello), který má bezesporu velký hlas. Pro roli Otella se ale v žádném případě nehodí ani hlasově, ani typově (vyzážně). Jeho Otello byl zcela nezajímavý, bez jiskry. Připadal mi jako malý vystrašený kluk, kterého se nemůže nikdo bát, natož ho respektovat. Finální část opery se mu herecky totálně nevydařila.


Stephen Costello (Cassio) byl přímo ukázkový, svou roli zvádl se vší noblesou. Pro mě osobně největší objev a milé překvapení celé inscenace! Tento mladý nadějný tenor je vítězem ceny Richard Tucker Award 2009. Doufejme, že o něm v budoucnu ještě hodně uslýšíme.

Vídeňští filharmonici hráli pod vedením Riccarda Mutiho dynamicky a s chutí.

11 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Aleksandrs Antonenko zpívá v březnu v Semperoper v Tosce, to by mohlo být jiné kafe, co říkáte?
Jindra

annav řekl(a)...

Myslím, že v Tosce bude opravdu dobrý!! Jindro, moc děkujeme za informace.

Vlasta řekl(a)...

Othello je určitě vrcholem Verdiho tvůrčí zralosti,dílo dramaticky i melodicky vzrušující.Já mám slabost pro operu z jeho mladého tvůrčího období -Rigoletto.Myslím, že je také geniální.Těším se na něj 16.2.do Velkého Špalíčku.Obsazení Leo Nucci a Nino Machaidze slibuje pěkný zážitek.Tak uvidíme.

Anonymní řekl(a)...

Prozradí nám autorka, jaka byla ve Spalicku navstevnost? martin

Anonymní řekl(a)...

Ve Velkem Spalicku v Brne nas bylo 8, slovy celych osm...
Regina

Dana Šimková řekl(a)...

Přijde mi to příšerně předražené - dát skoro 500 za promítání ve většině případů ani ne přímého přenosu, ale představení, které si za 700 (někdy ani to ne) koupím v obchodě na DVD a můžu se na něj podívat kdykoli doma. Velké plátno a prostorový zvuk dělají samozřejmě svoje, ale na co tak vysoké pálky za promítání? To už raději půjdu do 1. řady na živé představení a možná mě to vyjde i levněji. :-)

Proti přenosům z MET, které jsou cenově dostupnější, mi tohle přijde jako zbytečný luxus. :-( Jak to vidíte vy, kdo na ta promítání chodíte pravidelně?

Vlasta řekl(a)...

Návštěvnost ve Velkém Špalíčku je víc jak ubohá.Na Otellovi jsem nebyla a s nikým nemluvila , tedy nevím, ale na Traviatě a Carmen bylo kolem 30 lidí.Je to škoda, asi by to chtělo víc propagace.Možná i cena některé zájemce odrazuje - 390 Kč.O přenosy z Met v divadle Reduta je obrovský zájem,určitě nejsou všichni zájemci uspokojeni.Pro milovníky opery se přenosy v Redutě staly moc příjemnou společenskou událostí.

bianca řekl(a)...

Myslím, že projekt Opera in cinema má zatím v ČR velmi malou propagaci. Věřím, že časem se návštěvnost určitě zvýší. Pamatuji se, že první rok, co běžely přenosty z Met, většinou bývalo kino Aero poloprázdné nebo maximálně plné tak ze 2/3. A nyní je nová sezona vyprodána během pár dní do posledního místa. Opera v kině má určitě svůj smysl, protože i když člověk jezdí na živá představení, musí si díky omezeným finančním zdrojům musí hodně pečlivě vybírat a proto možnost vidět některá představení světových operních scén alespoň v kině, vítám jako velmi příjemné obohacení. No řekněte, kdy se normální smrtelník dostane na zahájení sezony v La Scale?

Anonymní řekl(a)...

Ad bianca

To si pamatujete dost nepresne. Uz prvni sezona prenosu z Met v Aeru byla totalne vyprodana s jedinou vyjimkou, kterou byla Pernikova chaloupka prenasena v nevhodny termin - 1. ledna.

martin

bianca řekl(a)...

Martine, nemyslela jsem v žádném případě jako kritiku. Možná vyprodáno bylo, ale protože jsem nevynechala jediný přenos, velmi dobře se pamatuji že často bylo kino alesponak z jedné třetiny prázdné ( většinou přední řady - možná vstupenky rezervované pro novináře, kteří nakonec nepřišli?). Žároveň vstupenky na méně známé tituly bylo možné koupit i třeba 14 dní před přenosem, což dnes není možné. Dnes byste možná vyprodali ještě jedno další kino v Praze. Takže je naprosto jasné, jak zájem stoupá ( viz vyprodané tituly již i na některá opakování).

Anonymní řekl(a)...

Ad Bianca - tretim kinem v Praze, ktere bude uvadet prenosy z Met je Mat na Karlove namesti. Carmen uz vysilali, ale pro uzavrenou spolecnost, pro verejnost zacnou Simonem Boccanegrou. Nejsem si jisty, jestli uz v tuto chvili prodavaji vstupenky, pokud ne, tak zacnou kazdym dnem.

Jinak mate pravdu, ze VIP rady byly v prvni sezone obcas poloprazdne. Zajem kazdopadne porad stoupa, Carmen z Met sledovalo v CR v primem prenosu pres 6000 divaku - to jsou tri nebo ctyri Janackova divadla dohromady, jestli se nepletu:)))
m.