čtvrtek 14. května 2009

Pojďte se bát!



Janáčkovo divadlo v Brně opět předvedlo úžasný koncert pěvců, orchestru a originální režie v novém nastudování Verdiho opery Macbeth. Když jsem svou recenzi nazvala titulkem "Pojďte se bát", vím co říkám! Během večera jen s malými obměnami kulis na jevišti projdete Macbethovým hradem, doupětem čarodějek a lesem, aniž byste to postřehli. Můj první dojem z této opery byl, že jsem měla pocit, jako bych všechna ta místa viděla v reálném světě, ačkoli kulisy a dekorace byly jen symbolické. Možná právě proto umožňovaly divákům rozvinout vlastní fantazii.

Alespoň stručně, co na jevišti můžete vidět... kulisy jsou v rudé barvě, uprostřed stojí vyvýšené místo - chvíli je to postel, jindy "skála", jindy stůl na hostině. pod ním je vchod po prostoru pod jevištěm, a tak se odtud občas vyrojí čarodejnice... nad scénou je osvětlení, které mění barvu podle toho, co se právě děje - chvíli je zelené, když jsme v doupěti čarodejnic, když se vraždí, je rudé... Seděla jsem hned v první řadě a zpočátku jsem si říkala, že mi to bude svítit do očí a rušit při sledování pěvců, ale opak byl pravdou.

Samotné režie se ujal Bruno Berger-Gorski a to velmi originálním způsobem. Smísil dohromady klasická pojetí opery s moderními a přidal něco navíc ze svých nápadů. Nejednou jsem tam "viděla" Macbetha z Zurichu (s Hampsonem) a jiná klasická provedení, ale nijak mi to nevadilo. Šla jsem na tuto operu s přáním, aby to hlavně bylo moderní, protože klasické verze oper, které se hrají v Janáčkově divadle nepatří mezi představení, na která bych potřebovala chodit víc jak jednou... Přání se mi splnilo do puntíku! Je pravda, že občas lidé kolem mě a i já jsme nevěřili vlastním očím, když v závěrečném sboru po prvním dějství přivezli na márách rakev pro krále spolu s věnci, když vojáci vytáhli samopaly, aby dobyli Macbethův hrad, kdy Macbethovi vyzvědači měli mobil a zjišťovali tak, co se právě děje, když Macduff Macbetha zastřelil a nikoli probodl mečem... Nad hodně věcmi by asi Shakespeare a Verdi kroutili hlavami, ale proč ne? Brněnské publikum to přijalo z části s úsměvem, z části s pohoršením, jiní, jako já, byli zcela nadšeni...

A teď to hlavní - pěvci a dirigent. Začnu právě jím. Damian Iorio měl úžasný cit pro Verdiho hudbu a dokázal jednotlivé situace dovézt až na vrchol možností. Orchestr opět předvedl úžasnou práci a sklidil spolu s dirigentem obrovský aplaus. PS: Dámy, ten dirigent je nádherný chlap!!! Sbor, jako už pokaždé, byl nádherný! Jestli se něčím může Janáčkovo divadlo pyšnit, tak je to jeho sbor. Ti jsou tak sezpívaní, že mi jde občas až mráz po zádech! Herecky dokáží předvést všechno tak přesvědčivě, že když v Macbethovi měli hrát lid, který je zničený válkami a vraždami a přišli na jeviště s berlemi, zkrvavení a polomrtví, věřila jsem jim to všem.

No a konečně k pěvcům! V mé verzi zpíval Macduffa Michal Lehotský. Bohužel tento pěvec mě ještě ani jednou nenadchnul. Hrozně si šlape na jazyk a má příšernou výslovnost italštiny, takže mu vůbec není rozumět. Navíc je to zase malý tlustý pán! (jak už mnozí víte, ty já nemám ráda :-), když s nimi má zpívat dvoumetrová pěvkyně...) No, nevadí, zazpíval to dobře, výšky měl čisté, herecky je trochu "nepohyblivý", ale pro svou "nevelkou roli" mě příliš nerušil v celkovém dojmu.

Banca zpíval Ladislav Mlejnek. Zpíval ho dobře, i když já osobně bych se nebála (kdybych byla basista) do toho ještě víc opřít a být trochu víc výraznější. Přesto jeho árie v druhém dějství, kdy promlouvá ke svému synovi byla jedinečná!

Lady Macbeth? Jesli jsem se na někoho obzvlášť těšila, tak to byla moje drahá Csilla Boross! (prý je v Brně jedna paní, která ji má tak v oblibě, že chodí na všechna její představení a nosí jí koláčky... já jí zase nosím květiny... :-D) To byla tak úžasná vášnivá "mrcha", touha po krvi jí přímo vyzařovala z očí a byla opět tak nádherná, že na ní člověk prostě musel oči nechat! Prostě se ani nedivím, že ji Macbeth poslechl a udělal, co udělal.

A konečně samotný Macbeth. To byla přímo třešnička na dortu v podání Vladimíra Chmela! (tato dvojice vždy zaručuje úžasný zážitek - nezapomenu na jejich Eugena Onegina!) Byl slabý a nechal se vést svou ženou, byl silný a neústopný, když chtěl jít za svým cílem, potácel se v hrůze a děsu, když spatřil ducha Banca, vyhrožoval smrtí čarodejnicím, které mu věštily a propadl nevídanému smutku, když Lady Macbeth zemřela. Za celý večer nám předvedl obrovskou dávku emocí všeho druhu a završil to nádherně odzpívaným partem!

Poslední drobnost k pěvcům - objevily se tam i děti - malá holčička a chlapec, kteří mu věštili. Měli mikrofon a jejich hlasy, nebyly sice úplně čisté, právě proto zněly velmi přesvědčivě a daly Verdiho melodii nový rozměr. Oba to zahráli úžasně a obecenstvo je ocenilo velkým aplausem!

Kdyby jen toto byly zážitky z celého večera, už tak bych byla nanejvýš spokojená. Jenže to nebylo všechno! Jak už jsem se konečně naučila, šla sjem si pro podpisy ke dvěma hlavním představitelům. Pro Boross i Chmela jsem nesla růži (obě stejné barvy). Nejdřív jsem šla za panem Chmelem. Byl tím velmi potěšen a trval rozhodně na tom, že mu růži musím poslat na jeviště a ne předat osobně... Jen jsem mu řekla, že sedím hned v první řadě, a šla jsem k paní Boross.

Jak moc dobře vím, paní Boross je Maďarka. Co však ale v mých vědomostech chybí, tak je maďarština a pokoušet se mluvit jinými jazyky byl se sice odvážila, ale asi by to bylo jen samé koktání. Jak to vyřešit? Vešla jsem dovnitř, že ji chci pozdravit a předat růži jako poděkování za její zpívání. Rovnou jsem se optala, jakým jazykem s ní mám mluvit - prý německy, anglicky, francouzsky a umí i trochu česky - super!!! Podala mi ruku a představila se. Já jsem se (nevím proč) představila také. Zarazila se, že je jí mé jméno povědomé... "Nezpíváte?" "Ne, jen studuji zpěv." Předala jsem paní Boross růži a poděkovala jí za úžasnou Violettu, Tatianu a Lady Macbeth. Teď jí svitlo! "Vy jste mi poslala tenkrát tu kytici po Oneginovi!" Myslela jsem, že mě budou omývat! To jsou dva měsíce zpátky a ona si to pamatuje! Kolik kytic musela od té doby dostat a ona si pamatuje zrovna na tu moji? (o předávání této kytice jsem psala zde)Řekla mi, že z ní měla obrovskou radost, že jsem ji hrozně moc potěšila. Já jsem zase vzpomněla na její vzdušný polibek do publika a to mi jen potvrdila a o to víc měla radost, že jsem si ho všimla! :-) Prostě nádherná úžasná ženská!!! Požádala jsem ji o podpis a byla jsem nanejvýš udivena, jak dobře česky umí! Ptala se mě, jestli se píše "SE SRDCEM" - potvrdila jsem jí to. Většinou se píše "ZE SRDCE", ale "se srdcem" zní mnohem líp. Sice mi slovo "srdce" hláskovala, aby neudělala chybu, ale věděla ho moc dobře! Než se stihla podepsat, obtiskl se jí na papír kousek laku z nehtů - rudý jako krev -, a tak ho chtěla seškrábnout - při tom se smála a omlouvala. Trvala jsem na tom, že ho tam rozhodně musí nechat, takto aspoň budu vědět, z jaké opery to je :-). Mám z ní moc příjemný pocit a na Macbetha ještě aspoň jednou půjdu.

Při předávání kytic na jevišti (Boross jsem dala tu růži osobně), se postavil doprostřed obrovský květinový koš a jediný Chmelo dostal samostatně růži. Věděl, kde sedím, tak se mi osobně uklonil. Boross si té růže všimla a řekla mu, že má stejnou (aspoň jsem to z toho tak vyrozuměla), protože jí hned naznačil, kde sedím a už mě pozdravila i ona! Není nad to sedět hned v první řadě :-). Chmelovu růži nakonec dostala paní maskérka, která měla za ten večer fůru práce.
Takže, kdo můžete, přijeďte se podívat, opravdu to stojí za to!

PS: Tady máte odkaz přímo na Janáčkovo divadlo s fotografiemi a větším množstvím informací o provedení.

7 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Tak jsem take chtela napsat nejake dojmy z predstaveni, ale ted uz to stejne nebude nikdo cist, tak jen pro Vas, Dano, Vy to jako autorka clanku mozna prectete :) Souhlasim s Vami ve vsem, je to opravdu velice povedene predstaveni. Videla jsem 19.5. temer totez obsazeni jako Vy (jenom MacDuffa zpival Ivan Choupenitch a Banca mlady Zdenek Plech a byl velmi dobry). Rezie byla vyborna a stejne tak kostymy a scena (pan reditel Dvorak, at uz si o nem jinak myslime cokoliv, je rozhodne sikovny scenograf). Moderni pojeti ma jeste take tu vyhodu, ze panove s mensim poctem vlasu mohou vystupovat bez paruky :) Dirigent take vyborny (ma to neco do sebe, kdyz italskou operu nastuduje a ridi italsky dirigent :). A jeste neco, co se Vam, Dano, bude libit: bylo ohlaseno, ze Csilla Boross bude zpivat v indispozici, ale ze zpivat bude kvuli brnenskemu publiku, ke kteremu ma citovy vztah (z celeho obsazeni pouze ona nema zadnou alternaci). Opravdu je velice mila a byla vynikajici, indispozice neindispozice.
Regina

operadream@centrum.cz řekl(a)...

Regino, dle počítadla statistik návštěvnosti jednotlivých článků našich stránek, se průběžně různými čtenáři čte úplně, všechno. Tedy obávat se, že by se Váš komentář nečetl, opravdu není třeba.
Ta paní Boross mě začíná hodně zajímat.

Dana Šimková řekl(a)...

Já už jsem například chtěla jít před půlhodinou spát a čtu ho s velkým nadšením!!! Ta Boross je prostě jednička :-D

shyZ@seznam.cz řekl(a)...

Osobně jsem viděla premiérové představení a musím se s radostí přidat k velké chvále především paní Boross. Ten večer byl prostě její! Škoda jen, že se takto skvělé hlasy nerodí i u nás...
(Mimochodem, pan Lehotský má sice handicap ve zjevu, ale mně osobně tak okouzlil svým plošně menším, ale skvělým výkonem, že se ho prostě musím zastat! Já už prostě lepší nebudu, ti tenoři jsou mou slabostí...)

Dana Šimková řekl(a)...

Přátelé z Brna, blízkého a vzdáleného okolí, v sobotu se chystám jít na poslední představení Macbetha v Janáčkově divadle. Chystá se jít ještě někdo z vás, případně si toto představení ještě zopakovat?

Anonymní řekl(a)...

Na Macbetha uz tuto sezonu nepujdu, ale neda mi to, abych Vam nepogratulovala k vyhre predplatneho na MET, Dano! Vy mate letos ale stesti :)
Regina

Dana Šimková řekl(a)...

Regino, tak snad příště se v Janáčkově divadle potkáme! :-)) Děkuju za přání, konkrétně to vyhrála stejnojmenná mamka :-), ale zase budeme chodit spolu. Štěstí letos opravdu mám, ať mě tedy neopustí! Mějte se dobře