pondělí 27. dubna 2009

PUELLA TRIO - exkluzivní rozhovor pro blog Opera dream a diskuse s čtenáři

Dnes se opět odkloníme od opery. Jak jsem již avizoval, naše stránky se budou vždy hlásit k pestrosti stylů, nejen opera je to, co se nám líbí. Hostem dnešního rozhovoru jsou tři dámy. Klavíristka Terezie Fialová, houslistka Lenka Matějáková a violončelistka Markéta Vrbková. Dohromady takto tvoří komorní soubor, který si říká Puella trio a ten je jedním z našich špičkových komorních souborů, jejichž kvality mohou milovníci hudby obdivovat nejen v České republice ale i v zahraničí.
Věřím, že i přes to, že umělkyně zpívají "pouze" prostřednictvím svých nástrojů, bude rozhovor s nimi zajímavý i pro (prozatím) výhradně operně toužící čtenáře.¨


Děkuji za přijetí pozvání k rozhovoru. Dá se říci, že je jedna z vás vůdčí osobností tria? Nebo si rozumíte tak dokonale, že se ideálně doplňujete?

Terezie Fialová
Myslíme si, že trio tvoří právě tři rozdílné osobnosti, proto se spíše navzájem doplňujeme, pokud je ale třeba rozsoudit dva opačné názory, vždy to musí rozhodnout ta třetí.

Ve svém repertoáru máte hudbu mnoha skladatelů od Mozarta a Haydna po Šostakoviče, která hudba je vám přeci jen pocitově bližší, ta klasická nebo hudba 20.století?

Terezie Fialová
Nám je určitě bližší hudba 20. století, jak je ostatně patrné z obou našich CD. K hudbě klasické máme velký respekt, ale snažíme se jí nezanedbávat a hrát ji stejně jako ostatní styly. Ale myslíme si, že je těžší k ní názorově uzrát. V tomto případě je nenahraditelné mít skvělé pedagogické vedení.

Necháváte se (co do repertoáru) inspirovat nějakým jiným komorním souborem podobným tomu vašemu?

Terezie Fialová
Spíše si vybíráme podle našich potřeb a přání, podle přání pořadatele nebo jiné zajímavé nabídky.


Pozvánka na křest nového CD 13.5.2009


Často se stává, že některý ze skladatelů napíše hudbu pro nějakého sólistu či právě komorní soubor? Byly jste už vy takto poctěni?

Terezie Fialová
Můj tatínek, skladatel Petr Fiala našemu triu napsal Meditaci pro klavírní trio, kterou jsme uvedly poprvé na soutěži v Holandsku a poté i často na běžných komorních koncertech.


Na vašich webových stránkách uvádíte jako součást svého repertoáru skladbu Sedm písní na básně Alexandra Bloka pro klavírní trio a soprán. Co je to za dílo, jak často ho uvádíte a která ze sopranistek s vámi na něm spolupracuje?

Toto nesmírně zajímavé dílo jsme nastudovaly se sopranistkou Hanou Škarkovou, a prováděly ho hlavně v roce 2006, kdy se slavilo velké Šostakovičovo výročí. Jedná se o pozdní, velmi expresivní Šostakovičovo dílo (op. 127), které máme my osobně velmi rády a posluchači bylo vždy přijato s velkým nadšením.


Kdy a kde se budeme moci těšit na jeho příští provedení?

Terezie Fialová
Momentálně nemáme konkrétní datum, kdy toto dílo provedeme, ale uvítáme jakoukoli nabídku. Myslíme si, že tato skladba by si jistě zasloužila častější prezentaci.

Stává se běžně mnoha komorním uskupením, že dojde k obměně některých z jeho členů. Na CD, které bylo vydáno v roce 2007 hrála houslový part Eva Karová. Jak hodně je náročná změna jedné z hráček tria z pohledu hudebního souznění?

Terezie Fialová
Stává se to skutečně relativně často. Pak už jen záleží na formě a domluvě. S novým hráčem přichází i nové podněty, nové osobní vazby, což se samozřejmě odrazí i na hudebním projevu. Osobně můžeme tuto zkušenost zhodnotit naštěstí pozitivně.


Lenka Matějáková
Změna je život a každým koncem vždy něco nového začíná…


Na 13.května je ohlášen křest vašeho nového CD. Prozradíte nám, co bude jeho obsahem a kde se nahrávalo?

Terezie Fialová, klavír
Celá deska je věnována Petru Ebenovi, který má v letošním roce výročí nedožitých 80 let. Nahrávání probíhalo v lednu l.r. v Brně, v sále Josefa Dobrovského.Kromě jeho tria je na CD také klavírní trio Meggido Silvie Bodorové a Klavírní trio Petra Fialy. Jsou to skladby, které si nás získaly a nyní čekáme, jaký dojem udělají na naše posluchače.

V které zemi, kde jste koncertovali, se vám líbilo nejméně a v které naopak nejvíce a proč? jednotlivě

Markéta Vrbková
U mě zatím vede Francie, konkrétně Remeš. Tam byla naprosto dokonalá souhra všeho. Výborná organizace, zázemí, skvělé koncertní křídlo, početné publikum, úžasná atmosféra historického města, vynikající víno a jídlo a zcela neobvykle jsme měly jeden den volný, takže jsme konečně viděly i něco jiného než klasickou sestavu letiště - hotel - koncertní sál.


Terezie Fialová
Pro mne bylo asi největším zážitkem Japonsko, z Evropy bych volila taktéž Remeš.



Vystupujete i sólově nebo i s jinými komorními tělesy?

Lenka Matějáková
Ano, občas vystupuji i sólově a nebo velice ráda spolu s mým bratrem Petrem, který je také houslista a studuje na Curtis Institut of Music v USA.


Markéta Vrbková
Všechny ještě studujeme, takže samozřejmě vystupujeme často i sólově. A při různých příležitostech i mimo školu. Ale nestává se mi, abych byla našemu triu nevěrná s jiným ansámblem.


Terezie Fialová
Samozřejmě že koncertuji také sama, při studiu, nebo podléhám různým sólovým nabídkám:-). Pak je to ale vše dohromady velmi časově náročné.

Neláká vás symfonický orchestr? Máte s hrou v něm nějaké zkušenosti? Jednotlivě housle a violončelo

Lenka Matějáková
Samozřejmě že mě láká symfonický orchestr. Myslím, že správný muzikant nasbírá nejvíce zkušeností, když se ničemu nevyhýbá! Měla jsem již spoustu orchestrálních možností a moc ráda na ně vzpomínám.


Markéta Vrbková
Zkušenosti mám, opět ve škole i mimo ni. Bývá to vítaná změna, ale z dlouhodobého hlediska mě to nijak neláká. V triu se cítím rozhodně víc osobně angažovaná


Jaká hudba Vás kromě té vaší zajímá? Máte vůbec na jinou čas?

Lenka Matějáková
Miluji jazz, ale bohužel mi na něj moc času nezbývá. Neopovrhnu ani kvalitní moderní hudbou. Hudba je přeci buď dobrá a nebo špatná!


Markéta Vrbková
To je naprostá nezbytnost, jinak by to byla na zbláznění. Miluju moravskou lidovou hudbu, vyrostla jsem v tom. A krom toho mišmaš všeho.


Terezie Fialová
Určitě. Mám ráda jazz, dobrý rock i pop…..ale někdy je tou nejlepší muzikou chvíle ticha.


Tyto internetové stránky se ze dvou třetin zabývají operou, jaký je váš vztah k ní?

Lenka Matějáková
Vztah k opeře mám kladný, některého skladatele mám jednoduše jen raději než druhého.


Markéta Vrbková
Vybírám si, ale ty které mám ráda, můžu poslouchat pořád dokola.


Terezie Fialová
Jako malá jsem byla v divadle velmi často, mojí nejoblíbenější byla Liška Bystrouška. Ale přiznám se že jsem na opeře z časových důvodů již dlouho nebyla. Doufám, že se co nejdříve na nějakou vypravím.


Prozraďte nám na sebe, prosím, něco, co se o vás běžně neví.

Lenka Matějáková
O mně se neví věcí…kdybych Vám měla jen něco z toho vyjmenovat, tak nám nebude stačit rozhovor:-).


Markéta Vrbková
Já mám spíš pocit, že se ví i co sama nevím.


Terezie Fialová
Jako malá jsem chtěla být krasobruslařka, jako velká houslistka……od každého trochu umím, ale nejsem ani jedno:-).


Čeho byste chtěli v životě dosáhnout?

Markéta Vrbková
Co se týče muziky, uspokojení z komorní hudby, z koncertování, ze společných zážitků bez zoufalého pachtění za obživou. V osobním životě nemám cíl, jen přání a představu, jak by měl vypadat.


Terezie Fialová
Mít dobrý pocit z vykonané práce, že veškerá dřina měla alespoň nějaký smysl. A mít kolem sebe lidi, na které je spolehnutí.


Na závěr jedna otázka, kterou vezměte spíše s humorem. Vyměnili-li byste si mezi sebou své nástroje, jak by dopadl koncert?

Lenka Matějáková
Myslím, že koncert by dopadl jako vždy, jsme multiinstrumentalistky:-)


Markéta Vrbková
Už jsme to zkoušely, přijďte se podívat, když je publikum dostatečně rozverné, máme takový přídavek.


Terezie Fialová
Žádný problém…..jen repertoáru zatím moc nemáme:-).


Děkuji za rozhovor.


Terezie Fialová, klavír


Markéta Vrbková, violončelo


Lenka Matějáková, housle


Tak jako se stalo již pravidlem, i dnes vás chci nalákat na pondělí příští. Připraven je rozhovor s naším výtečným mladým basbarytonistou Adamem Plachetkou.
V ten samý týden se navíc v rozhovoru nepředstaví nikdo menší než Juan Diego Floréz, jehož nám na blog přináši Blanka.

Já jsem pro vás ještě na již tuto středu připravil povídání s tenoristou Lawrencem Brownleem, který v sobotu 11.května vystoupí po boku Eliny Garanči v přímém přenosu do kin z Metropolitní opery v New Yorku v roli prince Ramira. Vřele doporučuji přečíst. Ještě před dalším jistě skvělým zážitkem z MET se dozvíte opravdu mnoho zajímavých informací o spolupráci s Elinou Garančou, o roli Ramira, kterou tenorista srovnává s ostatními rossiniovskými rolemi (Almaviva, Lindoro), o režijní stránce inscenace a o tom, jaké to je a co to pro pěvce znamená, být v přímém přenosu z MET do stovek kin v celém světě. Pevně věřím, že si poté přenos ještě více užijete - tak jako já.

14 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Dobrý den,
co se prosím bude hrát v den křtu CD? Přesně to, co bude na CD? Děkuji J.

Anonymní řekl(a)...

Dobrý den, na křtu zazní ukázky ze všech tří trií, které jsou na CD natočeny. Puelly

Anonymní řekl(a)...

Dobrý den a zdravím a chci se zeptat,jak se vám daří skloubit studia s hudbou?
Kolik koncertů ročně míváte?
Děkuji Lenka

Anonymní řekl(a)...

Milá Lenko, studia a koncertování jde mnohdy dohromady velmi obtížně. Jsme vlastně pořád na cestách. Právě ted se připravujeme na soutěž a bakalářské státnice zároveň, a věřte, že nevíme kam dřív.:) Seznam našich koncertů najdete na našich web.stránkách.Puelly

Anonymní řekl(a)...

Milé dámy, s velkým zájmem si čtu rozhovor s vámi a zajímalo by mne, bez čeho byste si (kromě hudby) nedokázaly představit svůj život? Mám nyní na mysli něco hmatatelného. A co byste naopak, kdyby to šlo, ze světa vymazaly?Děkuju
Václav

Anonymní řekl(a)...

Díky za pěkný dotaz(-: jednoduchá odpověď. Pokud se podívám na věci, které život zpříjemňují, tak by to šlo velice smutně bez dobrého vína. A naopak bych ráda ze seznamu požitků vymazala italský pop. A kolegyňky určitě napadne spousta dalších věcí.
Markéta

Anonymní řekl(a)...

Rad bych se zeptal houslistky,kdy zacala s hrou na tento nastroj a jestli zacinala prave s timto nastrojem? Rad bych,aby na housle hral syn,kdy ma zacit? Je mu 7 let.
Dekuji Petr

p.s.: Ta zminka o vine mne potesila,sam jsem do neho blazen,takze pripijim na zdravi!

operadream@centrum.cz řekl(a)...

No klidně můžeme tuto diskusi změnit v diskusi o víně, je to jeden z mých dalších velkých koníčků - taky pěkně drahých:-).
Markéto, raději máte domácí nebo zahraniční? Červená nebo bílá? Suchá nebo se zbytkovým cukrem?
Děkuji:-)

Anonymní řekl(a)...

Hezký večer,autoři tohoto blogu nám dávají v anketě dotaz na Wagnera. Jak ho vidí hudebnice jako vy?
Jednoduše se ptám, Wagner ano nebo ne?

Anonymní řekl(a)...

Terezie, je něco specifického či jiného na hře na klavír, když doprovázíte nějakého pěvce? Máte tuto zkušenost? A děkuji za tento rozhovor, neznala jsem vás vůbec, už ano!
Libuše

vdv@seznam.cz řekl(a)...

Milé dámy, nedá mi to, abych se nezeptal: Nelezete si někdy vzájemně na nervy? Že aspoň občas a aspoň trochu ano!?! Jinak byste snad existovaly jen v říši snů :-) Jak často, kdy hlavně a proč přicházejí tyhle situace? Co s tím děláte? Jaký na to máte recept? - Díky předem za odpověď, držím palce a zdravím vás! Vít

Anonymní řekl(a)...

Dobrý večer, pro pana Václava, svůj život bych si určitě nedokázala představit bez rodiny, přátel, partnera. Naopak obejdu se zcela jistě bez závisti a pokrytectví, se kterým se v naší branži často setkávám. A co se vína týče, souhlasím s Markétou:)Ohledně Wagnera, pro mě určitě ano! Nejoblíbenější je momentálně druhá symfonie. Milá Libuše, specifičnost v doprovázení zpěváků jistě je, tuto zkušenost mám, je důležité se vžít do frází a nádechů pěvce, ale v komorní hudbě je tomu vpodstatě také tak. A pro pana Víta, to víte, že si na nervy občas lezeme. a jak:) Ale myslím že nejlepší recept je oddělit pracovní a soukromé záležitosti. Pokud se pohádáme v otázce forte či piana, neznamená to že se přestaneme zdravit. Ale došlo už i na slzy, prásknutí dveřmi či zaryté mlčení....:) Díky za otázky. Terezie

Anonymní řekl(a)...

PS. Druhá symfonie, samozřejmě mahlerovská:)) T.

Anonymní řekl(a)...

Dobrý den,
na housle jsem začla hrát v pěti letech, tedy spíše vyluzovat zvuky:) Je těžké odhadnout, kdy je ten správný čas začít, ale myslím, že nejdůležitější je chutˇ a vytrvalost. Tehdy jsem měla osminové housličky. Dnes hraji na celé mistrovské housle. Myslím, že je velice dobré vést děti komplexně k hudbě. Výborná je účast v dětském sboru a hra na klavír jako harmonický nástroj. Přeji Vašemu synovi radost z muzicírování a trpělivost, bez které to nejde:) Lenka